Staden - en möjlighet till eget skapande?

Vi lever i ett samhälle där människan i mångt och mycket har reducerats till att bli en konsument. Otroligt starka kapitalistiska krafter gör att även om vi vet att vi ska förhålla oss kritiska till reklamens alla budskap så låter vi oss ändå manipuleras. För att få till gång till staden och det den har att erbjuda krävs i regel att vi konsumerar något. Vi vet att vi bidrar till den ohållbara utvecklingen( inte minst ur ett miljöperpektiv) men vad kan vi annars göra i staden?

När jag pluggade här i Umeå för ca tio år sedan fanns på helgerna en öppen verkstad i Klockargården på Umedalen. Som jag minns det betalade man en liten summa för material och sen hade man fri tillgång till verkstadens utrustning och personal. Dom verkstäder jag känner till i Umeå idag är dels den som Kulturcentrum har för barn och Hamnmagsinets öppna verkstad för unga. (Finns det fler får ni gärna tipsa mig!) För mig är det i alla fall en självklarhet att människor oavsett ålder har ett behov av att få uttrycka sig skapande och att en stad ska vara en plats som erbjuder människan möjligheten att själv få vara producent och inte bara konsument!

Kommentarer
Postat av: Erika Chotai

Tjena!
Jag tycker idén om en öppen verkstad för vuxna/alla åldrar är fantastisk. Vi har diskuterat hemma ifall det gick att få en stor lokal nära ålidhem för detta syfte (också att alla trappuppgångar skulle ha egna vecko-råd och rätt att måla om, ett bättre sorterat återvinningsrum o.s.v.)Min mamma gick till något liknande det som du beskriver i Klockargården. det var i Usa på 80-talet. Dock. kulturcentrum upplever jag kanske som lite vuxenstyrt, och Hamnmagasinet mer för unga. Bildmuséets Skapardagar är väldigt kreativa.

2007-03-01 @ 10:51:38
URL: http://kamiljont.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0