Fredag...

Det har varit en händelserik vecka med besök på akuten i måndags och tre möten under veckan. Jobbar hemifrån eftersom jag inte kunnat ta mig uppför trappan på Umeå Fritid med mitt stela knä. Knät är dock mycket bättre idag även om det känns lite instabilt och hugger till ibland. Men det blir säkert bra. :)

I onsdags var det möte med Skolavslutningsgruppen där vi diskuterade bra och dåliga saker med planering och genomförande av Skolavslutningsfesten. Mest positiva saker kom fram. Vi kom dock överens om att en stadig festplaneringsgrupp skulle underlätta arbetet. När man känner varandra och sina uppgifter blir jobbet mycket effektivare. Det är ett så himla härligt gäng jag har haft äran att jobba med!

Vad är kultur?
Många bloggare har svarat på denna fråga, men jag har undvikit att läsa deras definition för att kunna ge min egen bild av ordet. För mig står ordet främst för musik, film, teater, konst, men även för det engelska ordet "culture" som i levnadssätt och livssyn. Livsstil i olika länder, olika städer, olika stadsområden, ända ner till varje familjs enskilda "kultur". Familjen är viktig, för att känna ett slags sammanhang i tillvaron; "Vem är jag, vad är min bakgrund" och så vidare.

Förra helgen fick jag besök av min mamma från Övik. Hon ska snart flytta ner till Göteborg för att vara nära min syster och hennes familj, och passade på att hälsa på sin yngsta dotter en sista gång. Vi bjöd också hit min kusin med flickvän på fika. De har nyss flyttat till Umeå för att studera. Det ska bli intressant att se hur de upplever staden med sina yngre ögon. :) Det är en liten tröst att ha åtminstone en släkting nära, nu när min egen familj är så långt borta.  

Under Noliamässan slog jag ett slag för kulturhuvudstad och fick frågan varför jag tycker Umeå ska bli Kulturhuvudstad 2014. Ärligt talat hade jag inte reflekterat över det eftersom jag med mina småstadsögon alltid sett på Umeå som en kulturell stad; "mångkulturell" på grund av ett universitet som lockar människor från hela världen och "finkulturell" på grund av ett rikt musikliv, teater och dans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0