En utmaning till våra politiker...

Jag lovade ju att återkomma med en utmaning. Så jag tänkte ta tillfället i akt och göra det i offentlighetens rum. Jag vet att detta bara är en liten del av en större helhet, men själv brinner jag för att unga arrangörer ska beredas plats och vettiga villkor i Umeås kulturliv. Jag arbetar dagligen med problematiken som finns.

Först och främst vill jag ha sagt att Umeå är otroligt duktiga på att arbeta med unga i betydelsen ungefär under 15 år... Där finns i dag om man jämför med övriga landet en oerhört bra genomarbetad kulturpolitik med allt från kulturverk till kulturcentrum för barn och unga till musikskola till fritidsgårdar.. Umeå har också utbildningar i massor inom kultur ända upp till universitetsnivå. Imponerande. Det finns mycket bra metoder för att ge stöd till ungas engagemang och ideer samt hyfsat med arenor (ex HamnMagasinet) för unga att verka på...

Men det finns också ett problem: det finns däremot nästan ingen som tar hand om de unga vuxna. De som börjar bilda föreningar, de som vill söka sig till arbete inom kultursektorn och som är unga, de som är de unga eldsjälar som man utbildat, fostrat .. de flesta ger upp, flyttar (och de som lyckas flyttar många även de - se på alla artister som kommer FRÅN Umeå, som flyttar i och med framgången).

Så enkelt uttryckt är tillväxten hotad, något som kommunens ungdomssamordnare Jonas Larsson uttryckte redan 2001-2002 då det var alarmerande dålig tillväxt bland unga arrangörer.

Så här kommer utmaningen:

En liten åtgärd kan betyda oerhört mycket för väldigt många. Jag vill här passa på att utmana Umeås politiker med att DUBBLA ungdomsmiljonen och fördela denna nya andra halvan som ett verksamhetsstöd med kontinuitet till 2014 till idella kulturföreningar som i dag är verksamma men som inte uppbär årliga verksamhetsbidrag och/eller återkommande festivalstöd. DUBBLA sedan den summan varje år fram till 2014... Då lovar jag er att ni har landets mest nöjda ideella kulturföreningar och dessutom en kontinuerlig tillväxt. Krydda denna satsning med något annat och sen frågar ni er hur många miljoner ni faktiskt sparat och tillfört staden i utveckling, hälsa, upplevelser för medborgarna, nya unga arbetstillfällen, världsartister, nya företag, etc.

Jag törs lova att om man kan mäta den effekten så lär ni ha ett plus enkom på att räkna in skattekronorna som kommer ur alla ringar på vattnet... Umeå är väl känt för att våga? Vi har landets största teaterförening, gott är väl det, men hur vore det med landets största hårdrocksförening eller landets största folkmusikförening, bara för att ge något exempel? Kanske landets främsta nycircus, filmförening, unga dansare, ja.. ni förstår poängen utan att snöa in på att man ska ha åsidsatt någon.

Ok, störst är inte bäst och störst säger inget om kvalitet egentligen heller, men det är i alla fall tyvärr något att skryta med och som motiverar en satsning. Sen är jag övertygad om att Umeås kulturarbetare kommer att ge detta kvalitet. Som en sista bonus.. så vinner ni förtroende, respekt och tusentals ambassadörer som kommer skryta om hur bra kulturpolitik vi har i Umeå.

Och jag vet att det finns en verklighet ideerna måste möta, en budget att hålla och så vidare.. men jag säger som jag sa i mitt tidigare inlägg. Elefanten klarar sig utan mat en dag för att hundgården ska vara lycklig i ett halvår... Det sitter i viljan och förmågan att våga hävdar jag bestämt.

Kommentarer
Postat av: Kicki Fagerlund

Fint skrivet Nik! Bra idé om att årligen dubbla Ungdomsmiljonen! Vore ju fantastiskt om det gick att genomföra. Mvh /Kicki Fagerlund

2007-04-15 @ 18:53:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0