Kyrkväggarnas hemlighet

Rickard Viklund, 76, tittade in.

Jag kan ställa klockan efter honom.

Affär'n på Holmön öppnar klockan tio och tio över syns Rickard uppe på åsen. Blå täckjacka, Fristads, grå keps. Gummistövlar. Regnar det har han en lång regnkappa av samma stuk som Churchill. Dag efter dag.

- En gång var jag aldrig härifrån på fem år, säger han. Men så måste jag till tandläkaren.

Han är ensamstående. Då Greta levde hjälpte han henne. Hon bodde ned åt Myrorna. Hon lagade mat så länge hon orkade. De såg på teve.

- Nu har jag ingen att hjälpa, säger han och mitt kök fylls av det vackra i hans ord.

Han saknar pinglandet också. Då han var ung fanns det hästar på ön. På vintrarna hördes bjällerklangen.

- Det lät vackert.

Han funderar en stund; här bodde 500 personer. Det fanns 230 kor och 30-35 hästar. Och alla fåren.

- Det var sju grindar man skulle igenom då man skulle föra korna till skogen.

Idag är ett 80-tal personer skrivna på Holmön. Många jobbar i stan och kommer ut till veckosluten.

- Tror du att det finns vrakplundrarvirke i kyrkväggarna? frågar jag.

- Absolut, svarar han. Ranjen i Helena Elisabeth var ju skutmaster.

Här krävs en förklaring. Holmöns gamla kyrka som står på Gammlia i Umeå kommer ursprungligen från Holmön. Då nya kyrkan byggdes år 1891 degraderades den gamla helgedomen till tröskloge innan den på 1950-talet räddades till sin nuvarande uppgift på fastlandet. I denna tröskloge fanns två genomgående stockar under taket som extra förvaringsutrymme. Stockarna härstammade från riggen på något segelfartyg.

- Och många hus är byggda med Metabräder, tillägger han och ger det exakta måttet, fyra tum tre kvart.

Meta var ett fartyg som lastat med sågat virke gick på i sydosten i höjd med Jägarören. Havet välsignade stränderna längs hela Ängesön.

CALLE HÅRD

GÖR HOLMÖN TILL EUROPAS KULTURHUVUDSTADSÖ 2014.


Kommentarer
Postat av: WK

nästan som Pirates of the Holmön.

2006-12-22 @ 07:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0