Kultur på Campus!

Året var 1979. Sommar. Pappa och jag stod och trängdes framför stora scenen på Gröna Lund. Det var sommaren jag var nio år och familjen hade åkt på den årliga bilsemestern, denna gång till Stockholm för att hälsa på släkt. Kvällen innan hade storebror Niclas fått gå på bio och se Djupet med Nick Nolte, en helt oförglömlig händelse både för honom och för mig - som inte fick följa med. Men tillbaka till Gröna Lund: scenen långt där framme var full med musiker i vita kostymer som både stod upp och satt ner. Rytmen var lite diffus och svårgreppbar minns jag, inte alls som den musik jag var van att lyssna på i pojkrummet (det vill säga The Sweet och allt som Trazan och Banarne spelade i TV). Bandet var Count Basies orkester och pappa var nöjd. Förutom att jag aldrig riktigt fick nått grepp om låtarna, minns jag att det började regna mitt under konserten och att en herre i närheten hade ett paraply. Men vi stod så pass trångt att jag utan att behöva flytta mig kunde förbli torr.   



Count Basie på Gröna Lund var mitt första möte med jazz, en för mig då okänd kulturyttring. Och det var ett möte som gjorde avtryck, som inspirerade. Det är ungefär så vi vill jobba med Kultur på Campus - vårt enda och tydliga mål är att inspirera genom kultur på Umeå universitets campus.

Jonas Ericson 

Kanske på sin plats med en kort bakgrund: Jag heter Jonas Ericson och är redaktör för två tidningar här vid Umeå universitet. Det är personaltidningen Aktum och en extern tidning som heter Aktum Extra. Vid sidan av redaktörskapet har jag och min kompis och universitetskollega Per Rylander ett projekt. Projektet har vi döpt till Kultur på Campus och går som ovan nämnt ut på att sprida inspiration och syre på Umeå universitets campus. Vi jobbar efter följande viktiga grundtankar: 


- Målgruppen ska vara bredast tänkbara, nämligen alla som rör sig på campus, personal och studenter, totalt nästan 35 000 personer.
- Vår kulturdefinition är också bred. Musik, litteratur, teater, film, cirkus och dans och så vidare.
- Det ska vara lättillgänglig kultur. Vi placerar våra arrangemang där folk rör sig, i restauranger och på öppna platser, utom- och inomhus. Det är bara när vi har större akter som vi håller till i Aula Nordica, tillexempel när vi hade Laleh i höstas.
- Vi arrangerar saker två gånger i månaden, som regel mot slutet av veckan, oftast vid lunchtid.
- Nätverkstanken är genomgående. Vi samarbetar med många kulturaktörer i stan, och när det är tillexempel jazzfestival eller filmfestival har vi arrangemang kopplat till det uppe hos oss.

 


Någon jazzmusiker blev jag inte, trots Gröna Lund 1979. Jag har valt andra musikaliska vägar, eller, egentligen känns det som om det är musiken som valt åt mig. Det har liksom aldrig funnits några alternativ. Men mer om det i morgon,



 Jonas Ericson

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej Jonte
roligt att läsa dina
blogg och att du fått chansen.

2006-08-30 @ 11:44:09
Postat av: linalu

hej jonas!

det är väldigt bra det där med kultur på campus. jag har varit i kontakt med Per ang arrangemanget. vi kommer gärna och spelar med storbandet Renhornen någon gång. detta är bäst om det sker på kvällstid, många jobbar och pluggar på dagarna. du kanske vill lyssna till lite storbandsjazz igen...? vi kör en del count basie :).

lina

2006-09-03 @ 20:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0