Tekniken spränger gränser

Idag lovade jag att skriva om karaoke. Detta fenomen som nästan har blivit en trend i dagens samhälle eller rättare sagt - det har det. Jag måste erkänna att från början när jag hörde att vi skulle ha karaokebar i huset så var jag tveksam men det har jag verkligen fått äta upp.

Som jag skrev i gårdagens inlägg så handlar mycket om inspiratörer och eldsjälar. Umeås karaokescen skulle aldrig vad den det är idag utan människor som Ulf Edberg och Suvi Avara från Umeå Musikservice som även är våra karaokevärdar. Dessa två personer har verkligen satt Umeå på kartan när det gäller karaoken både på onsdagar, fredagar och lördagar och det har vi dom att tacka för!

Från början var jag personen som oftast satt ner och lyssnade på när andra sjöng men med inspiratörer som dessa så tog man sig sakta men säkert närmare och närmare scenen och så en dag så stod man där plötsligt! Nu för tiden så sjunger jag alltd när det bjuds på karaokebar och idag onsdag har just ni möjlighet att ta del av denna glädje!

Karaoke betyder tom orkester på japanska och är något som jag tror ligger i tiden nu. Om man ser sig omkring så har tv-spel som till exempel Singstar banat väg för karaoken. Singstar är ett tv-musikspel där man tävlar mot varandra i sång och texten rullar på tv-skärmen precis som karaoke. Folk kan lätt sjunga hemma om man bara har ett playstation och det finns ett tiotal olika titlar. Sedan har även stadsbiblioteket börjat med utlåning av tv-spel vilket även har gett många möjligheten att ta del av  "singstar kulturen". Tekniken utvecklas och det senaste inom tv-spelsmusikscenen är "Rockband" och det är exakt som det låter. Varje kompisgängs stora dröm om att bli ett rockband har plötsligt blivit möjlighet. Ett komplett rockset beståeende av gitarrer, mickofoner och trummor som kopplas till en TV-spels konsoul gör drömmen verklighet!

Dagens teknik har sprängt gränser när det gäller kommunikation och digital underhållning. Jag minns när mp3-spelaren kom ut på marknaden och man kunde plötsligt lyssna sig less för man hade för många låtar eller när dvd-skivorna slog ut vhs-kassetterna. Men något som jag framförallt är imponerad över är den nya tekniken när det kommer till dj-utrustning. Nu för tiden kan man inte bara mixa samman musiken - det finns även möjlighet att mixa musikvideos. Och det är var jag kommer att att skriva om i morgon!

På återseende

// D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0