Tänk sidleds

Hej!

Jag bloggar för dagen från Oulu där jag är på Barents business. Jag ska prata ungdomars samarbete över gränserna för myndighetsfolk från hela Barentsområdet - det där oomtalade området som sträcker sig över norra delarna av Norge, Sverige, Finland och nordvästra Ryssland. I Sverige ingår Norrbotten och Västerbotten.
Barentssamarbetet inleddes för 16 år sen och pågår på en hel massa områden, alltifrån miljö och logistik och hälsa till det viktigaste av allt: ungdomar. Jag halkade in i svängen av en slump, när jag hittade en inbjudan till en kulturvecka i finska Kaajani. Dit drog jag och blev på köpet med i Barents Regionala Ungdomsråd (BRYC). Tack vare BRYC har jag varit fyra otroliga vändor till Ryssland, lärt mig hitta i finska småstäder, sett radioaktiva aspar i nordnorge men framför allt insett att kidsen på andra sidan gränserna är som jag. De har också 40 mil hem, eller 140 (eller ännu längre om de bor i Naryan Mar), de kommer också från hålor långt från alla högskolor, och de är vana att själva skapa det de saknar.

En sån grej är mötesplatser. Därför drar vi på onsdag till ryska Arkhangelsk för att spela teater, våga blotta våra fördomar och dansa till fantastiska Glesbygd'n. 50 unga från de fyra länderna ska brottas med scenskräck och motsträviga fördomar och i slutändan presentera en sjutusan till show. Ni är välkomna om ni svänger förbi Vita Havet närmsta dagarna!

Kika mer om ungdomssamarbete i Barentsområdet:
barentsyouth.org
barentsyouth.wordpress.com



Och veckans jag - det är Ylva Maria Pavval. 24 år från Jokkmokk, tillfälligt i Umeå (sen två år..). Sambo med fina vänner och flat-coated retrievern RallySally. Bilden är tagen i augusti i underbara Bádjelánnda, där min sameby Tuorpon har sommarmarkerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0