Staden mellan broarna

La Biennale di Venezia. Filmfestival i Venedig pågår för tredje dagen i rad. Idag visas två filmer som jag gärna hade sett; BAD LIEUTENANT: PORT OF CALL NEW ORLEANS av Werner Herzog och KATYN av Andrzej Wajda. Några nostalgiska rullar hämtas ur arkiven för visning parallellt. Det är en tillställning som ges för 66:e gången i staden över pålarna, nej jag menar mellan broarna. Under många år har diskussionerna kring hur staden ska räddas funnits där.
I slutet av 1960-talet översvämmades Piazza San Marco av rekordhöga vattenmängder. (Det faller sig helt naturligt att tala om vatten eftersom det har regnat idag sedan jag slog upp mina bruna). Vatten från lagunen har fortsatt att söndervittra husgrunderna, som samtidigt sjunkit ihop genom pålarnas sättningar. Därför bytte man ut de gamla anfrätta träpålarna av trä till kärnor i betong, precis som Gamla Stans kajer har räddats. Samtidigt har forskare världen över funderat på hur inflödet av vatten kan bromsas. En intressant lösning med undervattensportiker har ansetts vara den mest effektiva.
En stadsö mellan broar är vad Umeå önskar sig. På kommunens hemsida, går det att se gestaltningen av själva planförslaget, se planförslaget i 3D. Den fördjupade översiktsplanen antogs i december 2008 efter åratal av diskussioner. (Håller på just nu att läsa pdf om översiktsplanen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0