Odla din trädgård

Att odla sin trädgård kan betyda att handgripligen ta till med hackan och spaden. Eller sett genom metaforen för ett tillstånd där du ägnar dig åt att göra något bra av det du har för händerna. Att leva med i en medveten närvaro i nuet, är inte alltid självklart. Min dator hakade upp sig alldeles nyligen, och istället för att få se på skrivbordet, öppnade sig en blå bakgrund och text som beskrev hur jag skulle reparera skadade systemfiler uppenbarade sig - för första gången med denna apparat. Då kändes det svårt att vara närvarande på det där lugna sättet. Min dator har visst en back-up, men jag vill att den fungerar årets alla dagar ändå! Jag har återhämtat mig nu, men det har inte datorn. Vad jag vill säga är att vild natur, trädgård och växter kan hjälpa till med just en sådan närvarokänsla som människor tränar inomhus. Jag kan inte låta bli att fälla ett Rousseauskt "Naturen är vår källa"!
En sorts förklaring till mitt första inlägg, och snäva påståenden skriver jag härmed:
Ett nytt nummer av Tidskriften Arkitektur nådde mig nyligen. Under titeln syntes de olika fälten som bevakas. Med anledning av mitt fösta inlägg måste jag tillstå att nya arkitekthögskolor visst har startats sedan 1964. Såväl utbildningar för landskapsarkitekter som  planarkitekter har startats sedan dess!
I samma nummer hade Elizabeth Hatz även djupintervjuat Grafton Architects som jag träffade i Stockholm i december 2007 för en intervju i samband med uppförandet av den nya utbyggnaden av Luigi Bocconi-Universitetet i Milano. Den publicerades i det här numret av Tidskriften Betong

Jag måste avsluta mitt skrivande med att säga att dagen har gått i grönskans tecken, och rosenbuskarna blommar ännu i september här i växtzon 5 mest hela tiden. Oavsett beskedet på tisdag kl 14 kommer Umeå att odla sin särart, och på ett fantastiskt sätt ta tillvara på alla de olika blommor som frodas här, det är min fulla övertygelse.
Erika Volpe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0