Har jag blivit galen?

Vad får man om man blandar Hansson o Karlsson, Europe, Steve Reich, Daft Punk, Led Zeppelin och Ligeti?

 

...vet inte... men förmodligen nånting riktigt fett!

 

Hej! jag heter Anders Lind, tonsättare som är uppvuxen i Umeå och nu boendes i Obbola tillsammans med min fru, dotter och hund. Jag har nyss haft uruppförande av min konsert "Lind och en bit av Norrland", som jag jobbat med under vintern/våren. Det känns otroligt skönt att äntligen få spela upp något som man lagt ner så mycket energi på och verkligen snöat in i under en lång period. En process som både kan vandra mellan känsla av upprymdhet över nya upptäckter, men också kantas av stunder av tvekan där man börjar ifrågasätta ens egna val. 

-Har jag blivit galen?, njaa...nej..., jo förmodligen, men det kanske inte behöver vara negativt, eller? o.s.v. Tur att jag hitintills alltid lyckats förtränga dessa tankar och fullfölja det jag börjat, för nånstans tar nog dessa funderingar också en vidare mot ännu nyare upptäckter.

 

I "Lind och en bit av Norrland" hade jag valt att fokusera kring ljud som återfinns i min direkta närhet, för att med hjälp av dessa tillsammans med några traditionella instrument skapa musik, som både uppmärksammar och skänker nytt liv åt våra "vardagsljud" men också se ljud som nya klangpaletter för min musik att jobba kring. Jag hade bl.a spelat in och bearbetat en mygga, en hackspett, ett övergångsställe i centrala Umeå m.m. Tanken var att blanda både den naturalistiska delen som Norrland är så starkt förknippad med, men också att använda mig av den mer urbana ljudmiljön som ständigt gör sig påmind.

 

Jag var ute en dag för att spela in lite ljud när jag stötte på en hackspett. Jag började genast spela in denne med min portabla bandare, men det var också nån slags såg som visslade i bakgrunden. Till en början blev jag lite irriterad och ville att sågen skulle sluta, eftersom jag var fast inställd på min hackspett. Men efter en stund började jag höra det fina med dessa två högst olika och säregna ljudkällor hackandes i mun på varandra och tanken slog mig att det är just detta som jag förknippar det ljudliga Norrland med. Blandningen av och närheten till både natur och stad. 

 

Vissa kör lastbil hela dagarna, andra jobbar hela livet med att försöka hoppa så högt som möjligt med en stav, jag lyssnar på ljud och gör musik av dessa...

 

I morgon åker jag till Piteå för att spela "Lind och en bit av Norrland" där, jag återkommer...

 

/Anders

 

Dagens ljud: Spiken som dras ut ur en gammal och stabil träbalk. (låter nästan som små trumpetstötar)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0