Fint väder

Måste erkänna att jag inte varit den flitigaste bloggaren. Det finns flera orsaker till det. Kan skylla på att jag haft ont om tid, det har varit Valborg och 1:a maj och det har varit fint väder. Men för att fortsätta där jag slutade i torsdags. Vad är en sund ljudmiljö? Det finns all anledning att på olika sätt bygga bort de oönskade ljuden. Med tanke på hälsa och välbefinnande är det av stor vikt. Vi ska inte behöva finna oss i att bli utsatta för ljudterror. Vad vi uppfattar som buller och störande ljud är dock väldigt subjektivt. Om det spelas musik på en offentlig plats är jag mycket mer tolerant om jag tycker att musiken är bra. Men då vi inte kan blunda med öronen är det viktigt att vi är hänsynsfulla och respekterar varandra.
Här följer en sammanfattning av Manifest för en bättre ljudmiljö. Mer finns att läsa på Ljudmiljöcentrums hemsida, www.ljudcentrum.lu.se/.

Ljudmiljöcentrum och Kungliga Musikaliska Akademien vill med detta manifest:
 
• väcka intresse för vår ljudvärld och främja ett
aktivt lyssnande

• betona ljudmiljöns betydelse för ett gott liv

• värna om friska öron och bra hörsel hos alla

• verka för att buller- och ljudnivån generellt sänks
i vår livsmiljö

• kräva ökad hänsyn till ljudmiljön när bostäder, arbetsplatser, kommunikationsnät och rekreationsområden planeras

• plädera för att ljudkänsliga miljöer uppmärksammas och skyddas från ljud som inte hör dit

• hävda den enskildes grundläggande rätt till tystnad

• uppmärksamma tystnaden som en förutsättning för
musikalisk upplevelse

•efterlysa ytterligare forskning om ljudens inverkan på människan

Enligt mig ett angeläget ställningstagande och en bra utgångspunkt för det fortsatta arbetet med att åstadkomma en bättre ljudmiljö.
Är det någon som läser detta och har synpunkter på vår ljudmiljö och hur den kan förbättras ta gärna kontakt med mig.
Kent Gustafsson, www.ljudbild.nu 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0