Vad är kultur? Favorit i repris

Såg att någon annan bloggare tidigare hade tagit upp ämnet för några veckor sedan. Är teater eller opera kultur? Några hickar kanske till, men ställer hela frågan på sin spets. Meningen med kulturhuvudstadsåret är enligt min mening att vidga kulturbegreppet en del. Vanligtvis så förknippar vi ordet kultur med teater, film, musik, litteratur etc. och för att redan nu lugna oroliga läsare är naturligtvis teater, film, musik, litteratur etc kultur, men kultur är så mycket mer. I Wikipedia delar man upp kultur i andlig odling (humanistiska kulturbegreppet) eller socialt överförbara levnadsmönster (samhällsvetenskapligt begrepp). Båda är mycket diffusa uttryck och innehållet verkar mest vara upp till betraktarens öga. Min blogg får väl betraktas att tillhöra det senare samhällsvetenskapliga begreppet även om jag skulle kunna argumentera att detta är andlig odling (i alla fall för mig och förhoppningsvis för andra).

Naturligtvis är  teater, konst etc kultur, men mycket av de vardagliga göromålen som att uppfostra, använda IT och att kommunicerar med varandra inryms också i kultur men under det samhällsvetenskapliga begreppet. För några år sen var jag på en konferens och hörde kommissionär Ján Figel från EU's enhet för utbildning och kultur (Directorate general of Education and Culture) uttrycka sin stora förtjusning över att hans enhet även har ansvar för europeisk fotboll. Så mycket kan rymmas under kulturens flagga och hoppas att kulturhuvudstadsåret  kan bli lika mångsidigt som definitionerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0