Alternativ energi

Jaha, så var det färdigbloggat för veckan. Jag nojade lite över att överhuvudtaget hinna blogga eftersom det är så mycket annat här i livet. Utöver jobbet och familjen finns bara tunna skivor av tid som går åt väldigt fort. Den här helgen har gått till städning och åter städning. Imorgon fyller Axel, vår äldste son 16 år! Det blir ett litet snabbmyskalas på morgonen och sen mer uppvaktning på kvällen.

När jag städade ur datorn igår och förde över massa foton till en extern hårddisk ramlade jag på en massa gamla sommarbilder. Inser att det är mindre än tre månader till midsommar. Mycket står på programmet före det men jag längtar redan. Är helt inne i detta med solenergi eftersom vi har en sommarstuga utan koppling till elnätet. Trots det har vi faktiskt ström! Har en solenergianläggning som funkar hur bra som helst, både för 230 V och 12 V. Jag har blivit nörd på detta med alternativ energi. Ju mer jag lär mig ju mindre förstår jag varför vi inte använder solen som energikälla i större utsträckning? Jag trodde tidigare att det inte skulle funka så bra men idag finns ju tekniken. Den har dessutom blivit mycket billigare mot för bara fem-sex år sen. Med tanke på att de fossila bränslena inte räcker i all evighet borde vi inom ett antal år ha massor av solpaneler på taken, både för värme och elström.

Även i Umeå2014-arbetet finns ju ett tankespår som handlar om hållbar utveckling. Vi kanske borde satsa på just solenergi som en del av kulturhuvudstadsåret! Tänk er själva, en gigantisk solpanelanläggning som det första man ser från planet när man kommer till stan. Och så bestämmer vi oss för att försörja hela programverksamheten under 2014 med energi från denna anläggning. En konstinstallation med funktion helt enkelt!
Det tror jag inte besökarna från resten av världen väntar sig. Att vi i här i norr har tillräckligt med soltimmar för att försörja kulturen med hjälp av solen. Med denna idé lämnar jag över bloggandet till nästa person. Tack för mig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0