Mio secondo

Om du funderar på dagens rubrik så har jag följande att säga:

Jag har nu fejkat italienska i 20 år och med ett barns obönhörliga tillit kommer jag fortsätta med det tills att jag lämnar jordelivet. Varför? Jo, det handlar om den magi som ligger i soundet och i själva lusten att forma orden som alltid har en förmåga att kommunicera i de flesta sammanhang. Här snackar vi om vild chanstagning som inte alltid går hem - men betänk vilken glädje som den ofta skapar.

 

Är just hemkommen från ett första möte med den rekryteringsgrupp som har uppdraget att rekrytera ny konstnärlig ledare/vd till NorrlandsOperan. Ett intressant och grannlaga förtroendeuppdrag där jag representerar min fackliga avdelning. NorrlandsOperan har, som du kanske haft möjlighet att följa, genomgått en spännande utveckling från traditionellt operahus till ett mångkonstnärligt kulturhus. Här inryms idag opera, klubbar, festivaler, dansresidens och gästspel, samtidskonst, symfoniorkester, teatergästspel och mycket annat. Visionen Spelplats För Nya Uttryck är på god väg att förverkligas. Vår nuvarande chef har spelat en viktig roll i den utvecklingen. Min förhoppning är att vi kan fortsätta detta spännande utvecklingsarbete där öppenhet och medskapande varit de nyckelord som fått hela huset att känna delaktighet i processen. Tack Magnus och lycka till på ditt nya jobb på huvudstadens Operahögskola!

 

Samtidigt vet jag efter många år i branschen att framgångsvinden snabbt kan vända. Den nya kulturutredningen visar med all tydlighet att konstskapare inte kan slå sig till ro utan att de ständigt måste stå upp för sitt existensberättigande och sin legitimitet. Aspektpolitik och instrumentiell kulturpolitik tenderar att läggas ut som en våt filt över hela konst- och kulturområdet. Ord som konstnärlig kvalité och nyskapande ersätts av kosmetisk retorik och vi informeras i lagom dosering att allt reformerat och allt nytt som ska ske måste ske inom befintliga ramar. 

 

Det finns mycket att säga om detta och jag hoppas få möjlighet att återkomma i frågan om framtidens kulturpolitiska policy lite senare under min bloggveckan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0