Finale

Min arbetsvecka lider mot sitt slut. Nu återstår bara hemresan från Bromma flygplats och färden ut på landet. De avslutande dagarna (och de sena kvällarna) på Perspective i Västerås har varit intensiva och mycket inspirerande. 

 

Ett av veckoslutets möten är en nätverksträff i ämnet Den framtida arrangören. Syftet är att initiera en workshop- och utbildningsserie för landets musik (kultur) arrangörer. Det är definitivt så att ett nytänkande på det området måste till för att arrangörsledet ska utvecklas och bli framgångsrik i sin verksamhet. Det handlar exempelvis om att tillägna sig kunskaper som ökar möjligheten att nå en ny och större publik, om att se den administrativa delen av arrangörsskapet som en del av den kreativa processen, om att ändra negativa attityder och öka insikter hos spelplanens alla aktörer; eldsjälar, styrelser/ledare, artister och kanske även hos publiken och om att se sig själv som en medskapare. Det handlar om att synliggöra allas bidrag i mötet med konsten och om att se sin egen roll.

Vi planerar att inleda utbildningsarbetet med en serie workshops som kan omfatta det jag ovan nämnt. En tanke är att genomföra en workshop för festivalarrangörer, en för klubbar och en riktade till ideella arrangörsföreningar. Kanske blir Umeå platsen för någon av dessa. En annan tanke jag får; kanske kan en lokal variant påbörjas i Umeå inför kulturhuvudstadssatsningen 2014? En gemensam nämnare för de båda projekten är just medskapandets konst. 

 

Tack för mig och ha det bra!


Kommentarer
Postat av: Qui Marcello

Jazzen är ju känd som den ultimata platformen för konstnärliga virtuoser. Din lidelse, capricioso, skarpa intellekt och mänskliga värme ger associationer till pianisten Fazil Say. Jag gillar denna blogg skarpt! Hoppas vi får se mer av Strömbäcks iakttagelser av världen framöver.

2009-03-13 @ 21:05:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0