En bro över Kvarken?

Såg i morgonbladet (VK) att nya försök att skapa en bro över kvarken var på väg. Som jag förstod det var det att sätta Kvarkenbron på EU's karta. Naturligtvis hoppas jag på att EU tar sitt ansvar och efter att förstört färjetrafiken satsar på en bro, så att vi kan utbyta idéer och människor med varandra. En och annan ovälkommen mårdhund kommer väl också att begagna en sådan facilitet.

Under tiden kan vi ju utnyttja IT-kommunkation som tex webb eller videokonferenser. Vi (universiteten och högskolorna i Umeå, Vasa) har under flera års tid utvecklat modeller och praktiskt arbetat med att minska avståndet med hjälp av IT. I morgon kommer jag att sitta framför min dator i vårt vanliga tisdagsmöte med Vasa och Bodö (ny i vårt sammarbete). Med dagens internet och snabba datorer så fungerar det alldeles utmärkt och är dessutom klimatsmart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0