Basket

Igår kväll skjutsade jag min yngsta son till basketträningen. Det som förvånar mig är att vi i dagens samhälle, där allt har ett pris, fortfarande kan hitta tränare, unga och gamla, som lägger ner tid på att fostra och vägleda unga människor. Yngre tränare har ju inte ens egna barn inom sporten och dessutom har de ju ofta inte någon lön för mödan, i alla fall inte ekonomisk ersättning.

Jag har funderat på vad som driver dessa kulturbärare, för de är samhällets verkliga kulturbärare, som ofta utan betalning bär fram samhällets kultur. Naturligtvis finns det en mängd olika motiv bakom deras insatser, men ett starkt skäl för många tror jag att man känner ansvar och vill återgälda den tid som man fått av de tränare som lade ner tid när man själv spelade i något ungdomslag. Om samhället hade mera av den sortens kulturbärare på många andra områden, tror jag att vi hade haft ett samhälle som t.ex. inte bara förlitar sig på ”betalda” kulturbärare (e.g. skola) utan ett engagemang från medborgarna för det närliggande samhället som vida överträffar det vi har nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0