Mångkulturarbete i Västerbotten

Efter en skön midsommarhelg inser jag att jag ska blogga denna vecka. Vad ska jag skriva om är min första tanke? Men det lär ju tiden utvisa, tänker jag lite väl optimistiskt...


Att alla länets medborgare ska ha tillgång till och vara delaktiga i kulturlivet samt vara med och skapa kultur är en självklarhet. Men det är långt ifrån verkligheten. Min roll som mångkulturkonsulent är att inspirera och stötta kulturinstitutioner, regionala konsulenter, studieförbund, kulturföreningar samt alla andra kulturaktörer i Västerbotten att bredda utbud, rekrytering och publik. Genom kompetensutveckling och olika projekt ska länets kulturaktörer få hjälp med att göra det som egentligen är självklart.

Ett konkret exempel är temaveckan African Story Week 9-16 oktober (www.vll.se/africanstoryweek) som anordnas för andra gången i rad. Årets tema är identitet. Syftet med arrangemanget är att sprida kunskap om KONTINENTEN Afrika genom föreläsningar, samtal, filmvisningar, konst, musik, dans m.m. Tanken är att involvera så många aktörer som möjligt som konkret kan arbeta med att få in ett så kallat "mångfaldstänkande" i sitt arbete. Alva kultur (Kultur i vården på landstinget) och ABF Västerbotten anordnar till exempel en författarturné som förläggs till veckan och som knyter an till temat. Danskonsulenten turnélägger en danssaga. Folkuniversitetet planerar föreläsningar och samtal osv.


Kultursfären har öppnat sina ögon och vi har kommit en bit på vägen men mycket återstår att göra...



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0