Studiebesök (del. 1)

16.45: Hemma från jobbet nu. Datorn har stått på standby och i mejlen ligger det arrangerade beatet och väntar i både mp3-format och .wav. Det senare är det man använder för inspelningsprocessen. Peter har knåpat ihop en snabb och gungig beat i dagarna. Tanken är att jag ska låta denna blogg göra ett kulturnedslag i hur en inspelning kan gå till i en hemmastudio i Umeå, och därför har inget textmaterial förberetts. Vill försöka fånga arbetsflödet, om inte för någon annans nöje eller intresse så för mitt eget. Jag laddar min ipod med musiken och gör lite annat en stund. I hörlurarna går beaten på repeat. Dags att laga lite mat.

17.14: Jakob kommer på besök. Vi diskuterar texttema, äter kanelbullar, lyssnar på radio och betar av nyheter. Bollar rim och testar några bars innan jag försvinner i musiken och första versen faller på plats på laptoppens skärm..

18.37: Andra versen klar. Solen steker min rygg. Otroligt hood att göra hiphop i umeå. Timbuktu har verkligen gjort ett stort jobb med att släpa in hiphopen i de svenska stugorna. Tyvärr lever den svenska hiphopen hela tiden i relation till den amerikanska hiphopen, och då ofta den som ligger på försäljningslistorna, vilket leder till ett mycket missgynnsamt klimat för kulturen att få slå rot. En egen rot. Detta är relevant för att grupper som inte spelas på listorna, men som ändå utgör en erkänd del av hiphopscenen och har vettiga saker att säga, inte ges utrymme att säga det. Kasim Gump är ett av flera goda exempel på akter i denna genre som vuxit upp i det samhället som de riktar sin musik. Lyssna på Över min döda ö på deras myspace. Hiphopen blomstrar i denna stad.

19.02: Paus. En smula skrivkramp. Inte i fingrarna, hjärnan. Skriver ett blogginlägg till umeå2014. Arbetsveckan tog mer tid än väntat. Många saker ligger på vänt.

20.41:
Klyschig inspirationskälla?


21.39: Promenaden resulterade i en tredje vers. Orden studsade fram mellan mina steg så vi sökte tillfällig plats för läger och eftersom jag är hopplöst förälskad i hiphop bär jag ofta med mig penna och block för tillfällen då inspirationen flödar. Bra att vara förberedd eftersom det är en kraft som inte direkt låter sig schemaläggas.
 
B a MC starter-kit


22.24: Programmet är igång, musiken laddad, sladdarna inpluggade, mikrofonen på...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0