Sommar

I sommar blev det 10 dagars semester i Spanien.
10 dagar och ett sällskap på 10 personer.
Det var härligt, bökigt, varmt och gemytligt.
Vi bodde en bit söder om Barcelona, i ett tjusigt hus med egen pool. Skönt.
     Vi var i åldrarna från 1 ½ år till 64 år. Alla med varsin egensinnig personlighet.
Den yngsta hade svårt att komma till ro på sina vilostunder. Hennes moder var blek om kinderna, men mycket tapper. Den äldste var snar att skälla på det som inte fungerade som hemma. Han piggnade dock till mot slutet av veckan då det var gay festligheter på gång. En av dem i den gyllene medelåldern ville gärna  utforska det mesta på egen hand. De ljuvliga tonåringarna önskade sig kanske mer faror och äventyr, men välsignade oss äldre med små överseende leenden emellanåt. Den äldsta kvinnan, mig kär och närstående, halkade illa intill pool kanten och kunde följaktligen inte följa med in till byn mer än en gång. 5 åringen var ett under av gosighet om han bara fick spela Ludo sådär 50 gånger om dagen.
Det är en del av min familj det här och jag älskar dem alla högt och innerligt.


     Själv kunde jag knappt bärga mig till middagstid för att få sätta tänderna i en och annan solmogen tomat och dricka ett och annat fantastiskt gott, om än billigt, vin.
      Sedan är det det där speciella ljuset... Jag älskar soldis och jag klarar värmen bra. Jag håller mig helt enkelt i skuggan så mycket det går. I min ålder och med min fisljusa hud är det helt enkelt av nöden.


     Ja denna första del av semester bestod av huset, solen, poolen och havet. Och så tomaterna förstås. Härligt.
Härligt att vara många också. Egentligen skulle jag nog alltid vilja ha en stor familj omkring mig. Naturligtvis skulle var och en ha eget boende, men gemensamma utrymmen för umgänge.
     Vi njöt av vår solvecka så gott vi kunde, alla utefter sin egen näbb, och över alltihop låg ett tjockt lager solskydd 30 +.


     Vi hann se lite av Barcelona också. Dit ska jag resa tillbaka. Kanske ensam nästa gång. Jag har nämligen fått se en skymt av Gaudis mästerverk och jag förstår att jag måste tillbaka och detaljstudera. Porslinet lever farligt här hemma efter besöket på Park Guell...


     Det var stora gayfestligheter i Barcelona. Två jätteparader hade vi turen att få vara med om. Det var verkligen häftigt och det piggade märkbart upp min svåger! En sådan härlig galenskap och stolthet. Det gick inte att stå still till samba  trummorna. Jag och en betydligt äldre dam gnuggade höfter med varandra och log. Vi var glada och danslystna. Just så borde livet vara oftare.
Tonåringarna var fulla av intryck från paraderna och reste hem med väskorna fulla med informationsmaterial och dessutom en packe kondomer. Det kan vara bra att ha på kommande  resor tänkte jag. I och för sig har jag ingen aning om kondomers livslängd. Men ändå.


     Jag hatar att flyga. Men det gick så bra. Både dit och hem. På dit vägen hamnade vi i business class, planet var fullt så det var vad som återstod. Det var skönt och rymligt. Mannen framför oss var definitivt van vid detta och sa med hög röst :
- Om någon har tagit MIN PLATS så slänger jag ut honom !
Det var klara besked. Ett ögonblick tänkte jag att det skulle bli bekymmer med gubben. Men han var nöjd och tyst sedan han fått sina drinkar. Det var nog tur det. För honom.


     Jag gör gärna fler resor med mina vimsiga och egensinniga släktingar. Helst med ännu fler av dem.
Med gummistövlar på och ett gott humör är det bara att hett och intensivt satsa ännu en gång på ännu en sommar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0