Resedagbok - TFF Rudolstadt

Söndag 28 Juni

Sitter under ett träd vid Umeå Järnvägstation och väntar på ett sommarförsenat tåg. Såna där små gröna löss kryper över skärmen och har invaderat både mig och min dator. Eller, det är väl jag som trängt mig på deras hembjörk snarare. Förlåt lössen, ska snart flytta på mig bara det jämrans natttåget ämnar dyka upp. Ska förr eller senare ta mig till Tyskland och Europas största folkmusikfestival - TFF Rudolstadt. De har ett årligt konsertprojekt, ”Magiska Instrument”, där instrumentalister från hela världen samlas under en vecka och sätter ihop ett program som framförs ett antal gånger under festivalhelgen.Varje år är det fokus på en viss instrumenttyp, och i år är det lutan. Via Pettersson & Fredrikssons myspace-sida har de fått nys om att jag spelar ”svensk mandora” (en korsning av den historiska baslutan mandora och min gamla lärare Totte Mattssons fantasi) och jag blev erbjuden en plats bland dessa fantastiska virtuoser på kinesisk pipa, arabisk oud, grekisk lauto med mera. Det känns lite otäckt, men samtidigt är jag mycket stolt. Som grädde på moset kommer min kompanjon Daniel Pettersson att ansluta lite senare under veckan, vi ska spela en duo-konsert i en teater på söndagsmorgonen. Eftersom vi gett oss in i teatervärlden med vår berättarföreställning Getaren har vårt vanliga giggande legat nere, så det här blir lite av en ny-premiär för vårt nya låtar (fast vi spelade en del av dem på Gammlia förra året)! Jag tänker skriva några rader varje dag under resan och publicerar alltihop som en löjligt långdragen post här i min Umeå 2014 bloggvecka. Nu måste jag nog fly undan lössen.

Måndag 29 Juni
Efter en ohyggligt lång och tung (två instrument + två väskor varav en innhållande 20 kilo elektronik) resa är jag äntligen framme i Rudolstadt och sitter på mitt hotellrum. Vilket ställe! Fyrstjärnigt hotell, högt beläget på ett berg med en fantastisk utsikt över staden och landskapet. Jag träffar Dimitris från Grekland och organisatören Wolfgang i hotellrestaurangen och en efter en droppar de andra musikerna in: YuFeng från Taiwan, Katja från Belarus, Tünde och Géza från Ungern, Adele från Franrike/Palestina och till sist percussionisten Michael från Tyskland. Vi ska sätta ihop en konsert på en och halv timme under fyra dagar. Det här ska bli kul!

eldflugaTisdag 30 Juni
Dagen börjar i katastrof. Det visar sig att mitt instrument, mandoran, inte alls hade klarat flygresan så bra som jag trodde. Locket hade släppt en aning vilket gör att det är risk att det lossnar om jag spelar på den. Wolfgang och Michael ringer några samtal och får kontakt med en instrumentmakare i Weimar som lovar att kolla på den under dan. Som tur är har jag mitt andra instrument, mandolan, med mig och vi börjar med att spela på en grekisk bröllopssång med långa improvisationsinslag. Alla är fantastiska musiker. Vi spelar hela dagen (med undantag för lunch och en tripp till instrumentbyggaren) fram till halv åtta, och hinner med en rysk låt, en ösig ungers 7/8 historia och en fantastisk arabisk sång. På kvällen äter vi god mat på restaurangen och jag introduceras till några lokala ölsorter. Innan läggdags tar jag en promenad i skogen, och ser för första gången eldflugor - tusentals! Jag lyckas till och med knäppa ett kort på en!

Onsdag 1 Juli
På morgonen kommer mandoran tillbaks, i nyskick! Tack, snälla instrumentmakare! Vi repar lite olika låtar under dan, bl.a. ”Fjärilen”, en låt som jag och Daniel Pettersson har skrivit. Den blir jättefin med kör och allt! =)

Torsdag 2 Juli
I fyra dagar har vi hängt uppe på hotellet och levt lyxliv, repat, ätit och blickat ut över nejderna. Vi känner oss lite som grekiska gudar uppe på Olympen (hrm, storhetsvansinne någon?). Nå, nu är det dags för gudarna att gå på bal på slottet! Idag börjar nämligen festivalen, amerikanska Gogol Bordello spelar i ett stort slott som ligger på motsatta sidan om stan. Idag kommer även min kompanjon Daniel Pettersson förhoppningsvis att sluta upp.

Fredag 3 Juli


Trevlig kväll på slottet igår, även om vi inte orkade med ljudvolymen särskilt länge efter att ha hårdrepat hela dan. Pettersson har tagit sig hit också, han trixar med sin nyckelharpa som torkat ihop p.g.a. det extremt fuktiga vädret. Ikväll är det dags för första spelningen med Magic Lutes-projektet! Det är på stora torget, beräknas komma 2000-3000 människor i publiken!

Lördag 4 Juli

Spelningen igår var en succé! Mycket energi både bland oss och publiken - över 2000 åskadare lyssnade andäktigt i två timmar, vi fick spela två extranummer och flera inropningar på det. Fantastiskt. Ikväll spelning två, i kyrkan.


Söndag 5 Juli
Även denna spelningen var succeartad, fullproppat och radioinspelning och allt flöt på utan större missöden. Här är en videosnutt från konserten, inspelad från det krypt-liknande backstageområdet:



Måndag 6 Juli
Så var det slut på den här fantastiska resan. Igår spelade jag med Pettersson & Fredriksson i en fin teaternlokal, det var fantastiskt roligt! Fullt med folk (hört flera som inte fick komma in tyvärr), varm och uppskattande stämning, publiken var verkligen med!  Giget spelades in av tysk radio, jag har lagt ut ett par låtar från konserten på min personliga blogg: The Silkwood Journals , lyssna gärna!

Några intryck från den här gigantiska festivalen kommer jag aldrig att glömma. Först och främst alla fina människor och musiker som jag lärt känna genom Magic Lutes projektet. Jag kan väl redan nu tipsa Umeå Folkförening eller varför inte Norrlandsoperan om att det kan hända att det blir nån slags fortsättning på detta - det är ju ett kostsamt projekt att få ihop för en turné, men vi får se. Viljan finns. Det andra jag kommer att minnas är publiken. Folk kommer till den här festivalen för att verkligen lyssna på musik, på allvar! Det är väldigt ovanligt för så här stora festivaler. Till och med på den stora utomhuskonserten på fredagen - när musiken var lågmäld var det knäpptyst, nästan andäktigt och när det var ösigt klappades det med (i takt)! Nu återstår bara den långa hemresan - bil, flyg, buss och tåg hela vägen hem till Ume... Tack Rudolstadt för en av de finaste festivaler jag någonsin spelat på!


Alla bilder från resan på mitt Picasaweb-konto:
rudolstadt

Kommentarer
Postat av: Sofia

Tycker om det du skrev! Spännande att se en del sunda saker och inte endast det generella sakerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

2010-09-24 @ 11:16:25
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/krabi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0