Skrivkramp!

Det här blir dagens ämne som jag ska skriva om efter att idag redan har börjat skriva om några ämnen utan att lyckas få ordning på min text. Det är verkligen roligt att skriva här på bloggen fast det också känns lite svårt. Jag måste erkänna att jag inte är en van skribent. Du har kanske redan märkt, i fall du har läst de tidigare inläggen. Det hela blir ännu svårare eftersom jag gärna vill skriva något som ska vara intressant båda för mig själv och förhoppningsvis för dig som läser det. Att skriva personligt utan att bli för privat är inte så lätt. Att skriva något intressant utan att verka för märkvärdigt kan vara rätt knepig. Det är inte så roligt heller att vara för banal och ytlig, då riskerar man att verka lite dum.


Jag vet att jag kan skriva om vad som helst och hur som helst. Ingen har krävt att man ska vara super duktig eller något sånt. Jag vill gärna skriva om saker som betyder något för mig och självklart vill jag att budskapet ska komma fram. Jag kan leva med det att läsaren inte gillar texten eller håller inte med mitt resonemang. Det är helt ok. Det värsta är att bli missförstådd. Att du som läser min text ska uppfatta den på ett sätt som inte var meningen.


Är det inte så att just rädslan för att bli missförstådd gör att vi undviker djupa samtal, svåra ämnen och därmed håller oss till säkra kort. Istället satsar vi på ett säker kort då undviker eventuella problem och missförstånd.  Samtidigt riskerar man på det viset att inte ha en riktig åsikt om saker och ting. Är en åsikt värt om man bara håller inne med den?


Kulturarbete är mycket viktigt och jag anser att genom kulturarbete kan man åstadkomma mycket gott i samhället. Genom kulturarbete kan man se lite djupare på saker och ting. Man kan frågesätta invanda frågeställningar och omdefinierar saker. Fast för det här krävs också mod. Man måste ha mod för att exponera sig för kritik och kanske ännu värre på att bli missförstådd.


Nu tror jag att jag ska avsluta det här inlägget här. Ha en trevlig kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0