Hästögat

Att hästar är vackra djur tycker nog de flesta. De finns med i många målningar, skulpturer och berättelser. Dessutom från mycket lång tid tillbaka. Från början avbildade man nog hästarna som ett av de jaktbyten som fanns men senare har man många, många gånger avbildat hästar som exempelvis en vän eller ett transportmedel. Jag gillar dressyr! Dressyr för mig är ett finslipat samspel mellan häst och ryttare där man utför olika rörelser på ett sätt som ser lätt och enkelt ut. Eftersom jag rider en hel del och även tävlar så vet jag att det sannerligen inte är speciellt lätt utan det krävs många timmar av träning och åter träning. För mig är en diagonalsluta i trav bland de vackraste rörelserna. Att se en häst som med stora kliv med lätthet i fronten, böjd i bålen rör sig diagonalt över en bana i trav med korsande ben kan få håret att resa sig på armarna. Förstår du vad jag menar? Om inte så kan jag bara säga att du har en del att upptäcka. Jag har hört personer som inte är intresserade av hästar och inte alls förstår vad det är för mening att rida olika ”krumelurer” hit och dit bli totalt fascinerade av en dressyruppvisning på hög nivå. Att titta in i en hästs öga eller se dess blick avslöjar mycket av dess temperament. Ser den lugn ut eller uppskärrad? Visar den delar av vitögat? Blänger den? Besök gärna vår (Umeå Kommuns) fina anläggning Hippologum och upptäck själv vad en häst kan ge ditt synsinne. Ibland funderar jag på om dressyrintresserade också är intresserade av dans, konståkning, simhopp eller andra bedömningsarter? Jag kan bara svara för mig själv och jag tycker att dessa former också kan ge mig en fröjd för ögat.

Kommentarer
Postat av: Ou

Heja Anna-Karin! Bra skrivet!!

2009-02-26 @ 14:07:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0