Betydelsefullt

Idag fick jag besök av en fyrfota vän som jag fick äran att ta hand om under dagen. Härligt med sällskap när det är så vackert väder och man bara vill vara ute och gå i solen och grönskan.

Jag vill bjuda er på ett You tube-klipp med flamencodansaren Rocio Molina. Trots att hon är relativt ung är hennes dans så kraftfull och hon är tekniskt mästerlig. Hon uppträdde i Sverige ifjol och gav dessutom en kurs i Stockholm som jag såklart inte kunde missa!

Underbart!!




Under mina år på Danshögskolan hade vi levande musiker varje lektionstillfälle. Det gick nog inte en dag utan att jag njöt över lyxen att ha så proffsiga musiker som ackompanjerar en undertiden man tränar. Ibland fick vi även njuta av flamencosång under reptillfällena. Det finns många bra CD-skivor, men inget går upp mot levande musik så nära!

Här sjunger Ángeles Gomez Alegrías tillsammans med  Erik Steen på gitarr, Sveriges främste flamencogitarrist.


Vilken glädje dessa musiker har bidragit med! Tack!

Flamenco är alltså inte bara dans. Det är också sång och gitarr. Man använder sig väldigt ofta av duktiga slagverkare och palmeras- handklappare. I dansen rytmiserar man med kroppen på olika sätt. Det kan vara stampar, klappar eller markeringar och accenter med kroppenr. Jag skulle kunna skriva en lång uppsats om detta, men väljer istället att länka så ni själva kan dyka in i det.



Här uppträder jag och mina två klasskompisar, Julia Betancour Roth och Tanja Tuurala, som tillika blev mina väldigt nära och betydelsefulla vänner!


Vad vore dansen utan er! Tack!




Kommentarer
Postat av: Pia

Läcker dans och läcker musik!!! :o)

2009-08-20 @ 15:56:11
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0