Uppenbarelser i Umeå

Feministfestival på Galaxen i Umeå. Det är fullt med kvinnor. Imri Sandström sitter i slitna jeans och långa dreads, hon spelar Ani di Franco-covers. En uppenbarelse. Allt fika är veganskt. Stämningen är på topp och i min kropp bubblar möjligheterna.
Mitt första möte med Umeå. Jag är 19 år och tycker att jag kommit till himlen, det är första gången jag är på feministfestival.
Nu tio år senare har jag letat fram gamla nummer av fanzinet AMAZON, huden på mina armar knottras fortfarande när jag bläddrar i dem. Så mycket glöd, passion och förändringsvilja. Dessa kvinnor som med ord och bilder gör skillnad. Titlar som Provokation och passion, Sex, droger & rock n roll och Tiden är inne är andningshål i ett medieutbud som inte när varken inspiration eller förändringslust.

Mycket har förändrats sen den 8e mars då jag för första gången på riktigt upplevde Umeå och en ny aspekt av världen. Några av de personer som jag för första gången kom i kontakt med där och då bidrog med material till Amazon och senare har jag haft privilegiet att samarbeta med dem. De drog med mig i arbetet som redaktör för den feministiska fotoalmanackan Ilja -[inspiration. lust. jävlar anamma.] för 2006 och 2008 års almanacka. Anna Burén, Emma Wallin, Elina Nilsson och Frida Selander ni är stordåd.

 

Jag heter Sara Lindquist och är frilansande fotograf i Umeå. Under den kommande veckan kommer jag att blogga här.

Kommentarer
Postat av: AX

Passion och dramatik. Det kommer att bli en spännande vecka att följa din blogg.



AX

2009-08-26 @ 09:06:26
URL: http://www.youtube.com/user/axartist

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0