Undervisning - inspiration

Det är verkligen en tjusning med att undervisa. Jag kämpar för att få fram till eleverna det jag vill. Eleverna kämpar för att anamma det jag lär ut och i deras kroppar tolkas dansen tillslut till deras egen. Efter mycket tragglande börjar rytmerna och rörelserna sätta sig och varje individ framför en dans som blir till deras egna personliga uttryck. Ibland ser man till och med en och annan nöjd min i danssalen och då får jag gåshud! Det är dit jag vill komma! Var och en dansar på sin nivå och tar åt sig dansen på sitt sätt. Varje lektionstillfälle blir jag påmind varför jag valt just detta yrke!


Elevuppträdande på           Repetition                        Uppvisning KFUM
Saga Teater

Jag behöver också egen input och utveckling dansmässigt. Så ofta ekonomin tillåter åker jag till Spanien för att få supa in kulturen, värmen, dansen, språket och atmosfären. Det blir hård träning i en svettig danssal där speglarna ibland immar igen av hårt arbete. Gitarristen ackompanjerar med en cigarett i mungipan som han förmodligen längtar efter att få tända. Läraren klappar och skriker så vi ska skärpa till oss. Hård och bestämd, men med en stark vilja att få oss att förstå. Svetten rinner och fötterna ömmar och det är verkligen LIVET!!!

Varje år hålls en Flamencofestival i drygt två veckor i Jerez i Spanien. Sherryns stad.


Under dessa veckor kan man välja att gå kurser för åtskilliga flamencoatister/lärare, det finns en hel uppskog av flamencouppträdanden som börjar vid kl.19 och håller på långt in på småtimmarna. Man äter goda tapas, dricker god sherry, köper förhoppningsvis ett par nya flamencoskor och hänger vid baren med andra flamencoentusiaster i alla åldrar.
Det är en upplevelse även om man inte själv dansar. Festivalen äger rum i slutet av februari-början av mars då det precis är härlig vår nere i södra Spanien.





Jag under ett apelsinträd i Jerez.

Kanske du ska hänga med?

Ses imorgon

Olé!



Kommentarer
Postat av: Pia

Det låter underbart!! :o)

2009-08-21 @ 10:18:45
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag vill hänga med! Vad härligt det låter!

Kram från Annakusin

2009-08-21 @ 18:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0