Vi Tillsammans!

Nu är det sista arbetsdagen för veckan och bara några dagar kvar för min stafettbloggning här på Umeå2014. Jag undrar (rätt ofta) om det ihuvudtaget är någon som läser min blogg. Det kryllar ju inte direkt av kommentarer - det kan ju också ha att göra med att det inte finns nåt att kommentera;)

Tänkte att jag skulle reflektera lite över hur det faktiskt kan komma sig att jag bloggar på en hemsida i Umeå. Jag kan inte säga att det är för att jag satt djupa spår i Umeå sen min studenttid som avslutades 1999 (känns som igår). Inte är det för att jag är kändis av någon sort, möjligen har jag som heltidsanställd feminist (jämställdhetsutvecklare) satt några spår men bara här i Örnsköldsvik och den eran är över.

SVARET: I mitt jobb så arbetar vi för/med regionutveckling. Det är inte den allra enklaste frågan att angripa och vi har på olika sätt försökt hitta sätt att utveckla en större region där Umeå är en del. I mars i år bjöd vi in några spännande människor för att fundera på vilket sätt vi kan angripa regionutvecklingsfrågan på nytt sätt. Från Umeå kom Aurora Moberg, Fredrik Lindegren och Arne Berggren. Från Örnsköldsvik så kom jag, David Berglund, Fredric Wedin, Anna Larsson...och..känns som jag har glömt nån - sorry isåfall.
Vi hade ett ostrukturerat möte där vi släppte fram idéer av alla de slag och då fick vi i Örnsköldsvik höra talas om Umeås ansökan att bli Europas Kulturhuvudstad 2014. Vi från Örnsköldsvik sa - absolut!! vilken bra idé - det stöttar vi och på den vägen är det. För vår del så använder vi Umeå2014 och kulturern som ett verktyg för regionutveckling.

I Örnsköldsvik jobbar vi med devisen "vi är det vi gör" och det gäller i det här fallet också. Vi har en arbetsgrupp i Örnsköldsvik som har arbetat fram ett antal spännande idéer som vi kan göra för att komma närmare varandra. Det gäller nu bara att kavla up armarna och genomföra minst 2 projekt/år.
Vill ni vara med? Det finns inga begränsningar bara större eller mindre utmaningar:)

Hörs sen!

Kommentarer
Postat av: Ola

Det är SÅ skönt när grannstäder samarbetar istället för att konkurrera mot varandra.

2008-09-19 @ 18:18:39
Postat av: Vanja

En självklarhet - tack för din kommentar Ola. Det var riktigt spännande att få en kommentar. // Vanja

2008-09-21 @ 21:17:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0