Serier

Mitt intresse för serier ligger på gränsen till gravt nörderi. Jag syftar inte till kalla anka och fantomen utan sk ”vuxenserier”, en konstart som verkligen har fått ett uppsving de senaste åren. Det började när jag gick på folkhögskola som målande estet för typ sex år sen, min korridorsgranne kom ut ut sitt rum - kritvit i ansiktet, räckte över en bok och sa LÄS DEN HÄR! Det var Åsa Grennvalls serieroman ”sjunde våningen” och två timmar senare var även jag i chocktillstånd. Det är en tung serieroman om en tjej som blir psykiskt och fysiskt misshandlad av sin sambo.

Sen har jag två starka minnen av serier som chockat mig åt andra hållet, dvs då man garvar så mycket att man inte kan andas.
1: Jag är på fest hos vänner i ett kollektiv, i ögonhöjd från toastolen sitter en Åke Jävel stripp av Lars Sjunnesson upptejpad (Åke Jävel är Lars Sjunnessons mest framgångsrika seriehjälte). Jag kunde inte prata med nån resten av kvällen utan gick bara omkring och vrålgarvade.

2: Liv Strömquists serie ”Män som aldrig borde fått ha sex” (Finns i hennes album ”hundra procent fett” köp den! I mina ögon är det ett mästerverk av sällan skådat slag) Rutorna där en toksågad Sartre ligger och ropar efter sniglar och vin på sin dödsbädd utlöste en veckolång skrattsalva och är samtidigt något av det vackraste jag läst i hela mitt liv.

Sommaren för två år sen fick jag en hjärnskakning som resulterade i en veckolång sjukskrivning där jag fick förbud mot att kolla på tv, gå ut, sitta vid datorn, vistas i solen och jobba. Kul. Efter några dagar av enorm tristess ritade jag således min första serie. Det var skitkul! I somras hade jag mitt livs första riktiga semester och det resulterade i seriefanzinet ”Molly”. Att göra detta fanzine är faktiskt nåt utav det roligaste jag gjort. Utdrag av det första numret kan man läsa här: www.gerdaberglund.blogspot.com Andra numret är under konstruktion och peppen är skyhög! I dag gjorde jag klart en serie på sex sidor, jag tänkte bju på ett utdrag:



”Gör saker för att det är kul – skit i om du tycker det blir dåligt!”
”Vänta inte på att någon ska sprida ditt skapande – sprid det själv vid alla tillfällen!”
”Låt ingen annan bestämma om du är bra eller dålig – var din egen jury!”
- citat ur Liv Strömqvists serie ”Kreativitet – en serie om att skapa”

//Gerda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0