Kultur - vad är det?

Mikael Rubin, mångsysslare som bland annat är ordförande i antivålds förenigen män för jämställdhet i Umeå. Foto:Miriam RubinHej

  

Va, ska jag blogga? Hur gör man? Var min första tanke när jag fick förfrågan om att blogga för kulturhuvudstadsåret 2014.

  

Känner mig som en katt bland hermeliner. I och för sig är jag neutraliserad, men ändå. Jag är född och uppvuxen i Lund. Staden som Umeå tävlar om att bli kulturhuvudstad 2014.

  

Numer känner jag mig som Norrlänning. Lite skämtsamt brukar jag kalla mig för väderflykting, för snö finns det knappt någon i Skåne och vintern skall vara vit, kall och täckt med oskuldsfull snö. Tänk er! - 15º, molnfritt och vindstilla, ut på skidor och med en termos varm choklad - å jäsa i solen.

  

Varför blev det Umeå? Det var inte självklart att det skulle bli Umeå, men min bror bor här sen 1976 och jag ansåg att kan han, kan jag. Det tog några år innan jag gjorde honom sällskap.

  

Vem är då jag?  Jo jag är en mångsysslare, bl.a. är jag tonårsförälder, har en son och två döttrar, är ordförande i antivåldsföreningen män för jämställdhet i Umeå, skriver poesi, är politiskt aktiv och fikoman samt blodgivare. Är man medlem i en förening blir det gärna flera, nedan listar jag vilka föreningar jag är med i. Civilt arbetar jag på medborgarservice med att hjälpa invandrare tillrätta i myndighetsdjungeln. Har dessutom gett ut en bok vid namn poesi på andra sida. Det kommer en dikt ur boken varje dag.

  

Föreningar som jag är medlem i:

  

Män för jämställdhet, BRIS, Sveriges makalösa föräldrar och Socialdemokraterna.                                                         


Jag kommer att dela upp mitt bloggande ämnesvis, dvs. ett ämne varje dag. Följande ämnen/dag:

Måndag        kultur- vad är det?

Tisdagens    integration - vad är det

Onsdag         utbildning är inte allt

Torsdag        idrottens värdegrund

Fredag          hälsa - en blodgivares bekännseler

Lördag          jämställdhet - en process i tiden

Söndag         slutord  - en dialog




Kultur - vad är det?


Allting är kultur! - Vad menar karln?

Jo, varje sekund på dygnet är en kulturell aktivitet, så även när vi sover. Vi människor vill gärna dela upp tillvaron i olika tider och intervaller detta för vi ska kunna koncentrera oss bättre på det vi håller på med. Vad formar en människa, hans eller hennes yrke, tankar och handlingar? Ibland är vi tvungna att agera i en tjänsteroll, ibland inte. Var sak har sin tid...

  

Det är bevisat i forskning att de som spelar musik och lär sig läsa noter har lättare för att lära sig matematik och de som lär sig sjunga och följa melodier har lättare för att lära sig språk. Teater gör att man kan testa och pröva olika uttryckssätt som i sin tur stärker självkänslan och tilliten till sin egen förmåga. Vi behöver inte musik eller teater som yrke för att kunna ha nytta och glädje av den. Kulturen är nyttig och behövs.

  

Vi föräldrar vill våra barn väl men ibland kan vår välvilja gå lite för långt Vi måste lära oss den svåraste konsten av alla, att stödja utan att stjälpa.

  

                      fjärilen flyr

                      friheten längtar

                      bortom knuten

  

Sijo

  

Micke


Kommentarer
Postat av: Bengt Gripenlöf

Allt är kultur skriver du. Utom möjligtvis stress tänker jag. Kan inte tänka mig något mer avtrubbande för kreativiteten.



Jag anser också att kultur är bra för alla och att det är viktigt att inspirera barn och vuxna till att skapa och uppleva kultur.



Däremot kan inte alla leva på kultur. Det är ett intressant dilemma.



/Bengt

2008-09-30 @ 19:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0