Integration – vad är det?

Som svenskar tar vi mycket för givet. Vardagen ska gärna flyta på, problemfritt.

  

Låt säga att jag tvingas emigrera till Colombia. Jag kommer dit och kan inte språket (spanska) och ska förstå hur man fungerar i detta land. Det finns en del byråkrati som jag fastnar i för jag förstår inte språket och alla konstiga uttryck. Hur funkar det med boende, tvättstugor, källsortering, skola och kvartssamtal mm, sånt jag är van vid hemifrån gamla Svedala.

  

Visst vore det bra om man fick veta det allra nödvändigaste i det nya samhället, på mitt eget språk. Många koder är inte nedskrivna och det behövs kunskap om dessa för att förstå och underlättar min förståelse för det nya och påskynda integreringen in i det nya samhället jag ska leva i.

Integration är ett begrepp som har olika betydelser beroende på i vilket sammanhang man använder ordet:

•1.       Sammanställning av sinsemellan olika delar till en komplexare helhet.         

•2.       Politiskt begrepp för att ge en på något sätt förfördelad grupp människor tillgång till olika delar av     samhället.                                                                                                    
ovanstående hämtat från wikipedia.

                               

Integration och delaktighet ingår i begreppet demokrati. 

Vi människor har lättare att acceptera ett beslut om vi varit med i den process som föregått beslutet. Integration är således en förutsättning för att ett demokratiskt samhälle ska fungera.    


                     

                      i forsens skum

                      sveper regnbågen

                      runt lekamen

  

Sijo


Micke


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0