Vad väljer du?

Finns det några roliga körer i Umeå?
Sjunga, jovisst. Men hellre skriva låttexter. Idag har nämligen en häftig gigantisk damkör (ca 50 st) i Sandviken repat låtar där jag skrivit texterna och en musiker tonsatt dem. Det är bland det roligaste jag fått göra, att skriva låtar till en kör. Mer sånt!
Därför googlade jag på "körer Umeå" och hittade x antal körer. Hittade även länken KRENOVA. Trodde det var en kör så jag klickade mig in. Det måste ha varit meningen, för meningen som möter mig är:
"KRENOVA finns till för dig, kreatören som vill starta eller har startat en kreativ näring".
Klockrent. Fyllde i ett formulär och vips, nu är jag medlem som kreatör. Ingen aning vad det kan leda till ... 
Plötsligt slår det mig. Internet är himla bra. Vet inte hur många surftimmar jag lagt på att lära känna Umeå via nätet. Hur gjorde man förut? Hur gjorde man som nyinfyttad i en stad? Hur gör man idag som icke svensktalande? 
Efter surfande på både Umeås och Gävles kulturhuvudstadshemsidor hittar jag gemensamma önskemål. Båda städer vill att kultur ska vara tillgängligt för alla. Gävles slogan lyder "Kulturell allemansrätt", medan det i Umeås ansökan finns en mening som lyder något i stil med "Staden som 2014 är tillgänglig för alla". Den mest klockrena meningen i mitt tycke är däremot Umeås "Det unika med Umeå ska märkas i skolan".
Som jag känner för skolan! För eleverna. Barnen, ungdomarna. De yngre människorna i vårt samhälle som tillbringar så mycket tid där. Kunskap, lärdom, växande. Då lyder förstås följdfrågan: "Vad är en bra skola?". Självklart har den en mängd kloka svar. Det första jag kommer att tänka på just nu är: En skola som ser varje elev och hjälper denne till dess bästa. Att livet är val och möjligheter.
Jag försöker berätta för min 14-åriga brorsdotter att hon har möjligheten att göra precis vad hon vill med sitt yrkesliv (liv!). Att hela världen är öppen för henne. Att skolan är till för henne. Ta initiativ! Utnyttja det! Sug åt dig!
Själv då? Hela världen är även öppen även för mig. Fortfarande. Jag kan i princip välja att bo, leva, jobba var som helst i hela världen.
Jag har just nu valt att bo i Umeå, valt att frilansa över hela landet, valt att blogga på den här sidan, att ta en kopp kaffe efter klockan 19.
Jag har valt det alldeles själv och det känns så himla bra.  

Allt gott!

Ingela Wall
www.ingelawall.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0