Början på något nytt

Ännu en dag i Umeå.
Förmiddagen försvann snabbt med att förbereda workshops i Sandviken. Kommunen där satsar på Skapande Skola där jag är med på ett hörn. Jag och en dramapedadog och en musiker möter under året samtliga årskurs 7. Vi har en workshop med fokus på "Att skriva och framföra poesi". Det är så lyxigt. Apropå kultur. Huvud. Stab.
Så många barn/iungdomar som jag er mår bra av att få skratta, fantisera, jobba i grupp, prata inför grupp, läsa i mikrofon, få synas, få se. Om jag hade fått besök av mig själv i en workshop åk 7, hade jag vågat börja skriva och uppträda tidigare då?
Poesin har så många ben att utveckla. Även för mig.
Att vara estradpoet innebär inte "bara" att läsa upp dikter. Det är att vara pedagog, kontorist, revisor, marknadsförare.
Det blir mycket sitta vid datorn.
Tog på mig mössa och skor och tog en tur till Nydalasjön. Så fin att gå runt, kände mig dock för stressad att ta hela varvet . Drog vidare till stan. Umeå har verkligen puls. Alla lunchar. Även jag. Teatercaféet har blivit nummer ett, Kafé Station nummer två. Det är dom jag upptäckt hittills. Kom gärna med fler förslag.
Idag besökte jag biblioteket för första gången. Fixade ett lånekort. Tog även en snabbtitt inne på Folkets Hus. Ett härligt levande hus. En typsik arbetsplats för mig. Många konferenser pågick: Sabo, Sveriges Kommuner och Landsting, Rektorer och lärare-nånting. Mina nerver gick nästan igång. Det kunde lika gärna ha varit en konferens som jag skulle in uppträda på, 30 minuters estradpoesi. Men inte den här gången. Jag stod där och funderar på hur man kan nå alla.

Jag rafsade åt mig en mängd reklamblad. Kulturföreningen Pilgatan, Lärorika luncher via Lanstinget, biblioteksevenemang, etc. Hur gör man för att berätta att man finns?
Det sprätter. Vet att det kommer att dyka upp något framöver. Mitt första Umeågig hade jag för någon vecka sedan. På WSP Systems. Jobbet fick jag vare att jag tog kontakt med Poetry Slam-föreningen, som hade kontakter där.
Man måste vara framåt för att komma framåt. Vilken tur att jag gillar det.

Allt gott så länge!

Ingela Wall


Kommentarer
Postat av: Ola

Om du är jättehungrig och vill ha mat snabbt är Great Eastern borta bakom busstationen det rätta stället. God asiatisk buffé och jätteeffektiv personal. Inte så farligt dyrt heller.

2008-10-08 @ 07:56:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0