Slutord – en dialog

Rubin - är inte det ett judiskt namn?

•-          Jo, det är det.

Är du jude?

•-          Nä, det är jag inte.

Jag tänkte...

•-          På vad då?

Förintelsen, Israel och allt det där.

•-          Och?

Jo, jag menar... Varför är du med i en antivåldsförening?

•-          Min mamma satt i koncentrationsläger. Det var inte bara judar som dog i lägren: det var Romer, handikappade, homosexuella, kommunister och många andra politiska motståndare. Simon Wiesenthal beräknade att det dog ca 21 miljoner människor i lägren, troligtvis ännu fler.  Inom män för jämställdhet skiljer vi inte på människor utan det är mäns ansvar om det ska bli en våldsfri värld.

Men Israel och muslimer, då?

•-          Nu är det som så att man måste skilja på tre begrepp: Judendom är en religion, sionismen är en ideologi och Israel är en nation. Samtidigt som man måste skilja begreppen åt måste man kunna se sambandet mellan dem. Det finns judar som inte är sionister och det finns sionister som inte är judar.  Sen har vi det här med religionerna: Judendom, kristendom och islam som är tre syskonreligioner och som syskon kivar de sinsemellan. Skillnaden mellan de tre är i korthet: judar tror att messias ska komma, kristna tror messias har kommit och muslimer tror att gud är ett väsen som är större än allt annat och ingen levande eller död kan anta guds skepnad.

Jo men... är du troende?

•-          Nej, det är jag inte, jag tror inte på någon religion, däremot tror jag på människan och hennes förmåga att förändra tillvaron till det bättre. Jag tror det finns vissa universella värderingar och kan man bli överens om det, finns det större chans till att man accepterar varandras olikheter.

  

  

Ordet kultur härstammar från det latinska ordet colere som betyder bearbeta. Med kulturen bearbetar man verkligheten. Den verklighet som finns nu fanns inte för 100 år sen, den verklighet som finns nu kommer att förändras genom kulturens uttryck.

  

Till sist: Störst av allt är kärleken. Umeå 2014 YES!!!

  

                   fångar anden av min älskade

                   i ett silkeslent spindelnät

                   innesluter tanken

                   i hjärtats kokong

  

                   förnimmer siluetten

                   av min älskade

                   när den speciella doften nalkas

                   uti minnets gömslen

  

                   spiller en tår eller två för

                   min älskade

                   när känslan av tomhet blir

                   för svår

                   ryms min längtan

                   i varje droppe

  

Tack för mig för denna vecka

  

sijo

  

Micke


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0