konst

På Bildmuseet, Umeå universitets museum, arbetar vi med konst. Ja bildkonst är väl fortfarande ett rimligt samlingsbegrepp. Även om bild inte är ett avgörande eller ens dominerande inslag i många konstverk. Men vad är konst idag? Går det att sammanfatta, namnge, karakterisera, eller ens beskriva? Jag arbetar med detta dagligen men kan jag sammanfatta vad det är jag arbetar med? Jag är inte säker. Det är i varje fall inte enkelt att med all bestämdhet säga att något inte är konst.

Men man kan nog i vart fall konstatera att det finns inget som liknar bildkonsten. Det finns inget fält av aktiviteter, ingen genre, inget medium som är lika öppet, föränderligt, inkluderande och tillåtande som konsten. Konst, konstpraktik idag har blivit en märkvärdig, mångfasetterad, ja till och med oöverblickbar verksamhet med få givna gränser eller parametrar. Konsten omdefinieras av varje nytt verk och ständigt utvidgas gränserna för vad konsten håller på med. Det är därför som medier som film (genom videon och videoinstallationen), teater (performancekonsten), ljud, text,... eller discipliner som sociologi, filosofi, antropologi, etnografi, mediavetenskap eller yrken som journalist, socialarbetare, terapeut,  - ja, listan är nästan oändlig - har, ska vi säga ockuperats eller intagits eller inkorporerats med nutida konstpraktik. Konsten är en aktivitet vars gränser eller egenskaper ständigt utvidgas eller förändras. Och dettta är något alldeles fantastiskt. Fråga mig och i morgon skulle jag ge ett annat svar än idag.

Denna expansion, detta förändringstryck, denna öppenhet är förstås det som gör konsten så jävligt spännande, upphetsande, utmanande och uppfordrande. Det är ett privilegium att få jobba mitt i detta.

Och jag tror att utställningen som nu visas på Bildmuseet, The Map, är ett alldeles lysande exempel på allt detta som ovan nu sagts. Kolla själv.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0