Idrottens värdegrund

Många är de lärare som sliter sitt hår över elever som inte kan sitta still och koncentrera sig. Vad har det med idrott frågar du dig?

  

Jo, det är som så att för att kunna sitta still måste man ha kroppsuppfattning och självkontroll som ger en bättre självkänsla och självförtroende.  De som har bra självkänsla och självförtroende har dessutom inget behov av att hävda sig eller syssla med våld eller andra destruktiva beteenden. Allt börjar med grovmotorik som övergår i finmotorik varpå koordination ger förmåga till koncentration.

  

Själv har jag tränat olika budostilar sen början av 1980-talet och jag har fått lära mig att budon härstammar från Indien och den indiska yoga och meditationstraditionen.  Mina två äldsta barn tränar karate och min yngsta dotter tränar basket, själv tränar jag inget nuförtiden.

  

Jag blir glad när jag ser att det pågår ett värdegrundsarbete inom Umeå kommun i samarbete med Universitetet och SISU-idrottsutbildarna. Ritualer och insparkar är viktiga men de skall inte vara kränkande eller förnedrande och det skall inte förekomma könsord eller pennalistiska ritualer inom idrotten. 

Det finns tre teman inom värdegrundsarbetet, dessa är:

  

  • allas rätt att vara med
  • allas rätt att bli respekterade
  • allas rätt till god hälsa och välbefinnande.

  

Detta är fas 1 och jag hoppas andra typer av föreningar får vara med i kommande faser av värdegrundsarbetet.

  

                      livets sälta

                      sköljer sanden

                      ur ögonen    

  

sijo

  

Micke


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0