Kulturstipendier

Under tisdagens landstingsfullmäktige i Umeå uppmärksammades 2008 års Kultur- och bildkonststipendiater.  Från vänster Gunnar Balgård, Umeå, fick 2008 års hederstipendium, musiker Anders Lind, Obbola, fick 50 000 kronor, konstnär Imri Sandström, Umeå, 55 000 kronor, journalist Tom Juslin, Umeå, 40 000 kronor och bildkonstnär Johanna Larsson, Umeå, fick årets bildkonststipendium på 50 000 kronor.

Högtidligt och trevligt. I går var jag en av dem som tilldelades landstingets kulturstipendier.  Jag fick stipendiet för att fortsätta beskriva klimatförändringarna och de effekter som de för för människor, djur och natur.  
Jag fick också en chans att prata klimat 20 minuter för landstingsfullmäktige. Min klimatresa har varit fantastiskt. När jag drog igång projektet var det ingen, inte ens jag själv, som kunde förutspå vilket intresse artikelserien skulle väcka. Specialtrycket för skolorna gjorde dessutom att jag utsågs till Årets folkbildningsjournalist i konkurrens med många tunga kandidater, bland dem tv-profilen Fredrik Lindström.
Hemligheten bland framgången tror jag ligger i att  hela artikelserien byggde på intervjuer med vanliga människor. Det är inte det tunga forskarmaterialet som är prioriterat. Dessutom hade jag en vansinnig tur med bildmaterialet, men att det lyckades så bra tror jag beror på att jag gav mig tid att se, begrunda och dokumentera.
Jag tyckte det kändes bra att påtvinga landstingets politiker klimatdiskussionen. Landstinget bör vara med i debatten och kan påverka. Bland annat måste vi i framtiden få med transporterna som ett kriterium i upphandlingarna. Det är vansinnigt att landsting och kommuner tvingas acceptera anbud där mat flygs över halva landet till åldringar och sjuka, i stället för att kunna bjuda dem lokalproducerade, klimatvänliga produkter.
En viktig del i mitt klimatengagemang är att möta människor och berätta. I kväll tar jag tåget (klimatvänligt!) till Köpenhamn för att hålla en klimatföreläsning i Nordiska ministerrådet och öppna en utställning med mina klimatbilder i deras galler. Spännande! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0