Kompostkultur är framtiden

Framtiden är alltid intressant. Jag har raljerat en hel del om upphovsrätt och tycker att - även om (kanske just för att) det är en nationell fråga - så är det högrelevant för Umeås alla kulturbrukare och kulturskapare. Upphovsrätten är ett hinder när man vill utveckla något nytt från det gamla.

Om något överges så ligger upphovsrätten kvar i nästan ett sekel. Således kan man inte bruka bra, övergivna verk inom ens egen livstid utan att bryta mot lagen (oavsett om det faktiskt får konsekvenser eller ej). Under 70 år, eller vad det nu är beroende på typ av verk, efter upphovsrättsinnehavarens död så kan man inte göra något med dennes verk om de inte blev frisläppta innan döden. Att få rättigheter från någon som är död är väl omöjligt? Det finns fortfarande människor som lever på sina döda släktingars verk, utan att faktiskt göra ett piss själva mer än att vara sura på oss hemska pirater.

Jag tycker man borde korta ner/av upphovsrättsskyddet avsevärt. Allt borde slängas i en stor hög och blandas om och mixtras med av vem som helst. Kreationer borde slängas i en stor kompost där man kan röra runt och - likt en riktigt kompost - så idéfrön som gror i denna jord. Experimentera, plantera nytt, korsa arter och gräv efter de bortglömda skatterna - för med moderna synsätt kommer det att tolkas i en ny tappning.

Kompostkultur vill jag kalla det. Kompostkultur är när man konsumerat färdigt och slänger resterna. Resterna kan då börja ett nytt liv med helt nya förutsättningar och med helt nya möjligheter. Ingen suger på en karamell i 50 år - då kan man lika gärna slänga den i "komposten". Tillgängliggöra den för alla de kreativa sinnen som kan använda den för det allmännas nytta. Kompostkultur - det är ekologiskt, rättvist och hållbart. Jag tror det är framtiden.

Med tillräcklig respekt för att man inte ska slänga kreatörerna själva i en kompost. Jag känner på mig hur detta begrepp kan missuppfattas på ännu fler sätt dessutom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0