Klimatresa



Senaste dygnet har jag verkligen gjort en klimatresa. Satte mig på tåget i Umeå i går kväll 20.20 och åkte tre tåg ner till Köpenhamn.

Jag tycker tåg känns bra. Inte bara klimatmässigt, utan också för att det känns mindre stressigt och hypat än flyg. Man kliver på i Umeå, tar en macka i restaurangvagnen och går och lägger sig. Jag har den förmånen att jag har lätt för att sova. Nu sov jag ända från Nyåker till Uppsala.

Och otroligt vad många som reser. En vanlig onsdag-torsdag hade de fått sätta in extra sovvagnar från Umeå. Kanske en återerövring för tåget. Kanske på grund av klimatmedvetenhet, kanske på grund av höjda bränslepriser. Men roligt är det.

Jag hade ett vansinnigt stort bagage med mig. Och jag var imponerad över den hjälpsamhet som trots allt finns. Både i Stockholm och Malmö erbjöd sig resenärer att hjälpa till att bära. Sånt värmer - absolut inte globalt utan bara inombords!

På eftermiddagen hängde jag en utställning med mina klimatbilder i Nordiska rådets galleri och i morgon har jag föredrag om klimatförändringarna, också det i Nordiska rådet. Det känns helt fantastiskt att ha fått den här chansen!

/Tom 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0