2014-Ansökan - mina sista ord

Så nu har jag äntligen börjat färdigställa min läsning av Umeås ansökan till europeisk kulturhuvudstad 2014. Jag vet inte om jag hittat enkla "tryckfel" eller bara dåliga ordval.
"Det handlar framför allt om att använda nya Open Source-metoder" p.8 (återfinns på flera ställen)
Errrr. Nya open source-metoder? Visst, begreppet "Open Source" definierades för ynka 10 år sedan, men då hade fri mjukvaru-rörelsen (som definierade "strategierna" i sig) funnits sedan 1983. Och även den fick sina idéer från 60-talet, i samband med att grunden till internet uppfanns (bl.a. varför jag predikar internets möjligheter). I den värld som begreppet kommer från är det flera epoker. Måste man vara lika ung som mig för att acceptera att 25+ år är länge? Inte undra på att teknisk utveckling går så långsamt...

"I sportens värld är källkoderna mer öppna." p.17 (motsvarande upprepas senare)
What the crap? Snälla, använd inte begreppet "källkod" i det här fallet... Men ja, det stämmer att ingen kommer att hindra dig från att utveckla en hybrid av handboll och fotboll och försöka tävla i det med kompisarna.

"Umeå open är en inomhusfestival för pop och rock med cirka 5 000 besökare varje år. Sedan festivalen startade 1998 har det  genomförts 400 konserter med artister från hela världen." p.72
...är det Umeå Open som har ordnat 400 konserter sedan 1998? 40 konserter per år, inom begreppet Umeå Open? ... Nej. Eller, inte konserter i alla fall. En konsert har ju flera akter. Kanske 400 artister från hela världen har besökt Umeå Open sedan dess, men inte separata akter i alla fall - 10-15 utländska akter per dag och festivaltillfälle? Don't think so. Sedan är inte Umeå Open någon rockfestival. :(

Men jag kan tänka mig ifall det i Umeå har arrangerats 400 konserter. Fast det känns jättelite, endast 40 konserter per år med utländska akter? Det är väl åtminstone det dubbla hade jag velat påstå - med utländska artister alltså.


Men givetvis fanns det exceptionellt bra saker däri också:
"Staden som ett levande konstverk Shakespeare skrev en gång ”…What is the city, but its people…”. vi frågar oss: vad vore Umeå utan dess invånare? vårt mål är att bygga på medborgarnas medskapande och betrakta utvecklingen av Umeå och vår samverkan med omvärlden med samma omtanke och upp- märksamhet om detaljer, kvalitet, estetik och skönhet som man ägnar ett konstverk." p.13
Detta stycke tycke jag om väldigt mycket. Interaktivitet, dynamik, medskapande i form av en potentiellt medveten entitet uppbyggd av oberoende noder. Sweet.

"När man säger flm tänker många på bio, när man säger teater tänker man på scenen, när man säger bildkonst tänker många på konst- hallar. Vi vill använda året som Europas kulturhuvudstad till att utforska nya möjligheter att höra ljud, se performance, flm och upp leva bildkonst." p.14
Experimentalism!

Och med det lämnar jag er, just innan 12-slaget, till nästa bloggare. Nu ska jag återgå till den film jag inte hunnit arbeta på sedan jag började skriva för just mindre än en vecka sedan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0