Sista skriket med Klagokören

Och DÄR kom stafettpinnen från Lena Thomasson. Det var ju ett riktigt sammanträffande - vi kommer båda att ha en hel del att göra tillsammans under den här veckan.

UMEÅ....

Berghems svagdricka
Melanders & Temperance
Schlabang
Bertilda
Jumpa på stockarna
Saedéns herr och goss
Bytescentrum
Sven M:s
Nisse på Hagströms
Bröderna Frii & Landby
Misch
Universum-gasken
Svenne & Janne
Kråga
Grottan
Änkehuset
Stacken

...ord som dyker upp från mitt Umeå på 60-70-talet.

Vi infödda umebor har i bland en förkärlek att excellera i gamla minnen. Det ska jag försöka inte förlora mig i men kanske ställa dagens aspirerande kulturhuvudstad i relief till den småstad där jag växte upp.

Mamma tankade bilen på Gladhs bensin och sedan gick vi in och fikade hos tant Valborg i huset bredvid. Jag kunde aldrig riktigt koppla av hos tant Valborg eftersom man måste hålla ett öra öppet för ringklockorna i huset mitt emot. Urspännande - det kunde ju när som helst gå ett larm...  
Idag jobbar jag sedan 20 år på samma plats; äter lunch där macken låg, fikar i brandbilsgaraget och tant Valborgs trerummare fanns ganska precis mitt på Norrlandoperans stora scen. Har ni träffat teaterspöket Valborg?

Något som präglat många gryende konstnärssjälar i den här stan är en slags avsaknad av generationsgränser. Eftersom jag alltid sysslat med musik så är det i alla fall ur det perspektivet jag sett det; de äldre musikerna har spelat med de unga - och de unga med de äldre. Proffs med amatörer. Genreblandningar. Korsbefruktningar. Allt med nya och kreativa upptäckter i sikte, inga självändamål.

Prägling.  
Povel skrev en gång låten "Jazzen anfaller" - på min treårsdag blev jag bryskt uppväckt av grannen som uppvaktade i barnkammaren och jazzade på ventilbasun för mig. I love you, Lasse Lystedt!

Idag har jag lovat den gudabenådade gitarristen Göran Söllscher att ordna fram några gamla inspelningar från den nedlagda kammarmusikfestivalen. Dels en konsert han gjorde 1988 tillsammans med den tyvärr bortgångna flöjtisten Manuela Wiesler och så en från 2004 då bland andra Göran, Sångkraft och Susanna Levonen framförde ?Little Imber? Giya Kanchelis musikaliska berättelse om den lilla staden Imber. I november 1943 inför D-Day så beordrades invånarna att  lämna staden för en tid. Gatustrider skulle övas, hette det. Fortfarande har stadsborna inte fått återvända förutom en speciell lördag varje år. Tittar man på kartan över södra England, inte långt från Salisbury eller Stonehenge så finner man staden - fast inga vägar som leder dit. Nu i påskas skulle visst armén återlämna staden efter 65 år. Undrar hur det gick... Nån som vet?

Nu på onsdag ska det bli final på det spännande projektet ?Klagokören?. Som bekant har folk fått sända in klagomål via e-post och vykort. De har sammanställts och sedermera tonsatts av Mats Larsson Gothe som också haft den goda smaken att välja vår storspelman Tobbe Näsbom att ackompanjera gänget med sin nyckelharpa. Förutom all inneboende vokal kraft som människor besitter så har jag fascinerats av framförallt de äldre i gruppen som med liv och lust sjunger och skanderar klagomål som de näppeligen  inte själva har författat... ?Ja djävlar, nu ska jag bli hetro och mäklare!?

Så nu ska all kraft manifesteras Klagokörens sista repetitionskväll med lång uppsjungning, textgnuggningoch ideliga omtagningar (hoppsan, rättstavningsmotorn godkände inte ordet uppsjungning men textgnuggning går tydligen bra..).
Lena Thomassons goa soppa hägrar i pausen.
Vi ses i kväll; alla underbara klagosångare, gnällgubbar och gråterskor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0