Periodare som försöker bli regelbunden

Jag älskar att läsa, men jag är en periodare. Vid sommar, jul och påsk har jag haft ro nog att kasta mig in i böckernas värld, men däremellan har det inte känts som om tiden och energin räcker till.


"Det finns inga ursäkter för att inte läsa regelbundet", sa en person till mig en gång, när vi diskuterade läsvanor. Jag hade då berättat att jag inte haft tid att regelbundet läsa skönlitteratur på flera år. "Tid har man alltid", fnös han. "Läsa kan man göra varje dag. Det är bara en fråga om prioriteringar."


Nehej, det är det inte alls. Med tre barn, varav en med ett funktionshinder som kräver stor uppmärksamhet, ett intensivt husbygge där vi hamrat och målat under varenda ledig tid i några år, och dessutom jobb som uppslukar mycket tid, så finns det inte särskilt mycket tid och ork till att öppna en bok framåt kvällen, när alla åtaganden är gjorda.


Vi är alla olika läsartyper.

För mig är det allt eller inget som gäller - jag kan inte läsa en snutt varje dag. (Det skulle vara som att se en film uppdelat på flera veckor, helt meningslöst för upplevelsen)


Jag lever i och med boken och karaktärerna, tar med mig boken i soffan, bilen, på toan, vid köksbordet och somnar alldeles för sent om nätterna, blir uppslukad av historien tills den är slut. Den stackars maken blir dessutom under såna perioder torterad av långa utläggningar kring mina tankar om det som händer i boken.

I alla fall. Barnen blir större och klarar sig själv mer, huset är färdigbyggt och jag har lite mer tid för nöjen. Så nu har jag hittat lösningen på situationen: en bokcirkel!


Jag får draghjälp i läsningen av en rad goa vänner, våra månatliga träffar ger mig en spark i baken till en något mer regelbunden läsning. Dessutom har jag hittat likasinnade att dela läsupplevelsen med.

Vilken slags bokläsare är du?


Kommentarer
Postat av: Astronauten

Kolla gärna in mina bilder!

2008-05-27 @ 14:21:06
URL: http://astronautenochfrank.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0