Bokcirkelns lov

"Min" bokcirkel träffades igår kväll, och jag bara måste skriva lite mer om själva bokcirklandet. Det har tydligen blivit superpopulärt. Den snabbast växande fritidssysselsättningen, sägs det.

De flesta gör som jag och mina bokcirkelvänner; träffas inofficellt hemma hos en av deltagarna en gång i månaden för att diskutera och fika. Men bibliotekens bokcirklar blir också fulltecknade, och den populära sajten bokcirklar.se lockar allt fler att bokprata med andra via webben. För att inte tala om alla boktipsbloggar som webben kryllar av, där bokhora.se blivit den största.

Jag är nybörjare på det här området, men tycker redan att det är fantastiskt med bokcirklar. Förut kunde jag inte förstå själva poängen med att diskutera böcker med andra (ja förutom att svamla med maken då förstås), upplevelsen är ju så personlig och individuell.

Men det finns något fascinerade och inspirerande att dela sin läsupplevelse med någon annan!

Att känna tillhörighet när någon fått samma känsla som jag fick, att utvecklas när någon ser nya mönster som inte jag såg, och att utmanas när någon gillar det jag avskydde, eller avskyr det jag älskar. I min grupp har vi olika bakgrund, åldrar och åsikter, men det är också det som blir intressant.

För att citera den amerikanska filosofen Martha Nussbaum:

"Skönlitteratur är den indirekta vägen till mänsklig erfarenhet."

Lite pretto kanske, men ack så sant.

image459
Foto: Anna-Karin Drugge.

PS: För den som undrar har vi (föga förvånande, vi följer med strömmen...) läst följande böcker i vår: Bitterfittan, En halv gul sol, En sorts kärlek och Tillsammans är man mindre ensam. På listan i sommar/höst finns också: Flyga drake, Den största nyheten, Det femte barnet, Mig äger ingen, Natten innan de hängde Ruth Ellis, Dag och något av Joyce Carol Oates.  (Jag orkar inte länka alla boktitlar, men sök på minabibliotek.se, så finns där mer information.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0