Komedi är allvarliga grejer.

Har egentligen inget att skriva i den här bloggen.... Skulle kunna nämna hur härligt Umeås kulturliv är eller hur det sög rent själsligt att bo i Stockholm de år jag pluggade på Dramatiska Institutet (men det får ni läsa om i min bok "En Miljard Saker Jag Hatar Med Stockholm" som... troligtvis aldrig kommer att skrivas). Men att kamma medhårs ELLER mothårs med Umeås kulturliv har säkert alla andra umea2014-bloggare redan gjort. Bra gjort.

Så istället tänker jag bara kort ta upp The Daily Show with Jon Stewart som Kanal 9 kör. De kör den på helt olika tider mån-torsdag så de kommer säkert tappa bort även de trognaste tittarna så PASSA PÅ nu medan ni har chansen. Där skämtar de om politik på allvar. De kör inte som Parlamentet som bara påstår sig göra politisk humor men "Carl Bildt har rolig röst"- eller "Göran Persson är tjock"-skämt är inte bara skämt som passerat sitt bäst före datum - det är inte heller politisk humor. Daily Show får dig att skratta OCH bli upprörd över hur samhället set ut. Visst, det är inte VÅRAT samhälle men det gör det inte mindre roligt/förfärligt.

Jag skulle kunna ge min högra arm... nej... Min vänstra arm för att få jobba på en svensk The Daily Show. Men tyvärr har det här landet ingen komiker som fattar att komik är allvarliga grejer. Så vi får nöja oss med att se Robert Gustafsson spela full och spilla vatten tlls vidare.

Kommentarer
Postat av: Robert

Jag har inte Kanal 9, men jag brukade kolla på The Daily Show varje dag när den gick på CANAL+. Dom körde den med föredömligt kort fördröjning - redan kvällen efter den hade sänts i USA. Jag håller med om det du tycker.

2008-03-21 @ 09:57:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0