Jämställdhet

Jag borde skämmas. För jag gjorde ingenting särskilt den 8 mars - den internationella kvinnodagen. Delvis för att jag var lat och jag kunde inte låta bli att grunna över frågan varför finns det inte en internationell mansdag - är det för att det är den dagen varenda dag?

När jag gav mig in i politiska sammanhang fick jag varningar från många olika håll om att jag behövde förstå att jag kunde råka ut för härskartekniker, förstå att jag var ung tjej och att jag kunde bli riktigt sårad och förbisedd. Eftersom det handlade om makt och jag gav mig in i sfärer där männen var i majoritet över kvinnorna.

Men där jag mest har blivit sårad de senaste åren har varit i "vardagliga" sammanhang och av kvinnor. Det finns något som heter att snacka skit och jag har läst många artiklar, brev, böcker och hört samtal om just det ämnet. Många skulle hellre uppskattat en smäll på käften än skitsnacket bakom ryggen. Vad jag tvivlar på är att skitsnacket är något som bara hör hemma hos tjejer. Men jag vet hur skitsnacket från tjejer känns och hur det påverkar.

Som kvinna, som ung tjej finns det inte utrymme för att vara stolt över det man gör eller den man är. Man räcker tydligen inte till - det krävs högre betyg, bättre prylar, större bröst, välklippt hår, coolare kläder, fler vänner etc etc. Den krassa verkligheten är att ingen kan uppfylla alla krav som ställs på en. Att ta till skitsnacket är dock inte en bra lösning för att växa. Man måste våga göra det man tror på, våga gå emot strömmen, våga ta emot kritik. Det är det som får en att bli en bra människa, inte att trycka ner andra för att höja sig själv.

"I dag vill jag inte vara en del i att svärta ner andra kvinnor. En kvinnas framgång är alla kvinnors framgång" - Mona Sahlin. Vilket jag till viss mån håller med om. Men för att vara rakt på sak så bryr jag mig inte om hur man borde vara eller vad man borde göra, utan för mig handlar det om jämställdhet. Alla är lika, alla är olika men framförallt är alla lika mycket värda. Och varför inte vara stöttande mot sin medmänniska istället för stjälpande, man som kvinna, ung som gammal, högpresterande som lågpresterande.

Margot Wallströms starkaste tips till mig var att inte ta åt mig av de som vill trycka ner utan hitta medmänniskor som vill driva saker framåt och göra saker som är bra för alla, varpå hon gav mig en kram.

"Så nej, jag gick inte med i den separatistiska demonstrationen natten till kvinnodagen, för jag visste att mina så kallade medsystrar skulle ha gjort sitt bästa för att få mig att känna mig som skit, och att de skulle ha stulit natten ifrån mig." - Lisa Magnusson.

Låt inte någon trycka ner dig.
Kämpa för det goda som just du tror på.
Säg något positivt.

Elina Andersson.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Elina, du är väldigt inspirerande!

2008-03-12 @ 19:03:43
Postat av: Linus

hej, jag tycker absolut itne du ska skämmas för att du inte gjorde något på internationella kvinnodagen, jag personligen tycker att det är viktigare att tänka på det alltid, och kanske lite extra på internationella kvinnodagen.

Elina, jag ser dig som en stark och modig människa, du har gjort det du velat och jobbat för att vara en bra människa, även du är trött ibland, och behöver vila. glöm inte det.
jag och många med mig ser upp till dig och skulle göra väldigt mkt för att en dag kunna prestrera så mycket som du gör.

yours Truly -Linus

2008-03-12 @ 22:32:58
Postat av: Anna

"utan hitta medmänniskor som vill driva saker framåt och göra saker som är bra för alla"

jag har hittat dig vännen, det är jag otroligt glad för. jag har sagt tusen gånger att du är inspirerande, och du liksom bara växer mer och mer i det. Stor kram

2008-03-12 @ 23:08:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0