Världens bästa jobb!

Så är det återigen dags för en bibliotekarie att greppa stafettpinnen. Jag heter Maud Lindström och jobbar på stadsbibliotekets vuxenenhet och det här är min första arbetsdag efter tre intressanta semesterveckor. Hälften av tiden har jag och min motorcykel semestrat i varierande väder. Jag återkommer till det, men först lite om mig - bibliotekarien.


Jag är nyutbildad, det är bara drygt tre år sedan jag blev klar, men efter drygt tjugo års vårdjobb har jag samlat ihop många passande egenskaper- noggrannhet, servicekänsla, tålamod, styrka och uthållighet. Jag känner mig rustad helt enkelt. Både för resten av livet och jobbet/biblioteket.


Jag älskar mitt nya yrkesliv. Det är inte så lugnt och vilsamt som jag förväntade mig, men jag har valt det själv. Vårdjobbet hamnade jag i när jag som artonåring sökte jobb som gardinsömmerska på Umedalens sjukhus. Personalchefen tyckte dock att jag såg alltför pigg och rask ut och övertalade mig att vårda istället Gardinerna fick någon annan sy och mina textillärardrömmar föll sakta i glömska. Mentalskötarutbildning blev det istället, hur det nu gick till...och åren gick.


Tre barn, en psykiatrireform och några vårdkaruseller senare fick jag syn på en uppenbarelse bakom disken på mitt närbibliotek på Grubbe. Bibliotekarien Lars, harmonin personifierad, satt där omgiven av intressanta faktaböcker och spännande skönlitteratur i massor. Heureka! (är grekiska och betyder Jag har funnit det, drömjobbet alltså) Helt plötsligt står det klart för mig vad jag vill bli: Bibliotekarie förstås! Sagt och gjort, som fyrtioplussare lämnar jag ett fast arbete strax innan guldkockan, lånar en massa pengar av CSN och sätter mig på skolbänken.


Idag har jag världens bästa jobb och Lars, han sitter numera två rum bort här på stadsbibblan som en ständig påminnelse om hur jag missbedömde hans lugn. Det var inte harmoni, utan mest troligt stillheten efter någon storm bestående av intensiva högstadieelever som avspeglades i hans ansikte. Trött, men alldeles säkert lycklig efter en lång dags hårt arbete satt han där, ovetandes om vad han hade till utlån förutom böcker. Nämligen inspiration! (kostnadsfritt som allt annat på bibliotek). För detta är jag honom evigt tacksam.


Kommentarer
Postat av: Lännartt

Men du Maud, är det så stor skillnad mellan stadsbibblan och ett mentalsjukhus, egentligen?

2008-07-29 @ 11:16:46
Postat av: Lotta

Åååhh, vilken härlig text! Vad underhållande du skriver, tack!

2008-08-01 @ 09:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0