Gott nytt år!

Snart tar vi farväl av år 2008 och välkomnar år 2009. Det var ett händelserikt år i år. Vi följde med stor nyfikenhet det amerikanska presidentvalet. Mot slutet verkade det hela lite tjatigt. Det blev nästan svårt att avgöra om det hela gällde nyheter eller det handlade om någon sorts underhållningsprogram på tv och radio. Jag hörde att en del tv-tittare hade hört av sig till SVT och oroade sig över att de inte hade fått sina valsedlar!


Det bästa var i alla fall att hela dramat fick ett bra slut i och med att Obama vann. Jag hoppas att han kommer att klara av en stor del av de förväntningar som finns på honom. För min del hoppas jag att han kan skapa en dialog med den iranska regeringen så att relationen mellan USA och Iran normaliseras och därmed röjs undan risken för ännu ett krig i mellanöstern. Det sista som behövs i den delen av världen är ännu ett krig.


Det känns så oerhört tråkigt med de senaste upptrappningar av våldet på Gaza och Israel. Det är ju ett regelrätt krig som pågår där och som vanligt är det de civila som drabbas hårdast på båda sidor. Jag önskar verkligen att vi kunde skicka en del av det lugnet som vi har här i Umeå dit som en nyårspresent så att alla kunde få slappna av lite.



Jag som tänkte att den stora branden på Ålidhem blev en sån tråkig händelse för vår stad i slutet av det här året. I och för sig måste det vara riktigt jobbigt för dem som drabbades direkt av branden och fick sina hem förstörda men tack och lov ingen kom till skada. Det kunde ha gått riktig illa.


Jag tror att man måste passa på att använda sådana kriser till att skapa något positivt. Jag är medveten att detta låter som en klyscha men är det inte så att det finns en stor del sanning i varje klyscha. Tänk när det brann på Ålidhem hade man satt upp ett skylt där som uppmanade förbipasserande att anmäla sig som frivilliga och hjälpa till på det sätt de kunde. Det var ju många som var drabbade så jag tror man kunde hjälpa till på olika sätt.


Sverige är ju en riktig välutvecklat land och de flesta aktiviteterna i samhället är så institutionaliserat vilket i och för sig är mycket bra. Samtidigt gör detta att många spontana aktiviteter uteblir. Jag tycker att det är lite synd. Om vi kan vara mer spontana och kunde delta aktivt i det som pågår i vårt samhälle skulle vi må mycket bättre. När man kan delta i något då känner man sig aktiv och inte bara som en hjälplös åskådare.



Tänk om de flesta människor kunde kanalisera sitt engagemang för miljö, för fred, för de mänskliga rättigheter eller något annat som de känner för, då skulle världen se mycket annorlunda ut. Jag tror att kultur och kulturella aktiviteter kan vara ett bra redskap för att ta tillvara på människors engagemang. Det gäller att vara kreativ och ta till vara de tillfällen som dyker upp särskilt nu när vi går i en ny fas av satsningar för att blir Europas kulturhuvudstad år 2014.


Önskar er alla ett riktig gott nytt år och vi hörs nästa år!


Kommentarer
Postat av: Lena

Gott Nytt År till dig också!

Fina bilder med bra budskap: Fred

2009-01-01 @ 15:44:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0