Kravlöst bloggande vid fyrens fot

Cirka 3 km från färjeläget i Byviken på Holmöns västra sida ligger Berguddens fyr från 1895, vackert belägen med solnedgång över fastlandet.

Jag är fyrälskare, en ganska inbiten sådan. Det här är Berguddens fyr på Holmön i slutet av juli i samband med visfestivalen, under en av sommarens hetaste helger, om du minns?

I går var det den internationella fyrdagen 17 augusti. Berguddens fyr byggdes 1895 och automatiserades 1969. Den för tankarna till skeppsbrott, saltströmming, smuggelsprit och olycklig kärlek. Precis som livet självt. Fyrplatser ligger på vackra och ödsliga platser, där man får vara i fred med sina tankar och uppleva drömmar som man kanske inte visste att man hade.

Under den här veckan, som är min första lugna vecka på hela sommaren, tänker jag blogga om det som faller mig in. Ungefär som man vill att livet ska vara en skön semesterdag i hängmattan eller på en ljum klipphäll vid havet vid fyrens fot - kravlöst!

Förutom fyrälskare;  så är jag umebo, gift, trebarnsmor, frilansskribent, dokumentärfilmare, pr-konsult, körsångerska, hundägare, medmänniska, bilförare, fotograf, lyssnare, lillasyster, vetgirig, fullifan, nybliven joggare, väninna, hallonplockerska och mycket, mycket mer....så jag behöver många fyrplatser i livet för att hinna med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0