Umeås punkscen

image415
Bandet Bingo på Verket


För ett tag sen satt jag med i panelen vid Dialog 2014 om ung, oetablerad kultur på Hamnmagasinet. Mitt bidrag rörde i mångt och mycket att det är fånigt att sitta och prata om vad ungdomar vill ha, som en homogen grupp, eftersom människor inte identifierar sig med en viss åldersgrupp, utan efter intressen. Mycket riktigt så lyste ungdomar med sin frånvaro den här kvällen. Inte konstigt, vem tänker "Aha, de ska prata om ungdomar, och jag är ju nitton år. Jag kommer!".

"Ni som är medelålders, vad vill NI?" frågade jag kostymerna vid borden, för att belysa det bisarra i det hela. Det är jag nöjd med. Någon som sade nåt helt ljuvligt bra den där kvällen var Klubb Subjekts underbara Lena Tomasson. Hon sa nåt i stil med att "Hardcorerörelsen, veganismen, gayrörelsen och feminismen är det bästa vi har i Umeå". Word! Hon sa det med sånt allvar att det verkligen värmde mitt hjärta. Det är kring saker som dessa jag kommer fortsätta skriva i den här bloggen.

Umeå har massor av punk- och hardcoreband, och ni anar inte hur bra vi är! Vi låter ofta väldigt olika, men har lyckat bli världsledande i vår genre över hela världen. I flera år har Umeå, Köpenhman och Portland, Oregon, varit de städer resten av punkfantasterna i världen sneglat på och inspirerats av. Vi spelas i regel inte i radio, och blir inte intervjuade i kommersiell media. Det är ofta självvalt. Därför vet inte många om vår storhet utanför den hängivna publiken.

Många släpper sin skivor själva, eller på små okända bolag, bokar sina tunéer på egen hand, designar tröjor och skivomslag själva. Det är kort sagt som att driva ett litet företag. Mycket kreativt, roligt och utvecklande, och något av punkkulturens signum. Detta kallas DIY: Do it yourself, och handlar om producera istället för att konsumera, att ta kontrollen över produkten i sina egna händer. Vi är ett gäng som träffas på Verket en gång i veckan och gör ett fanzine som ska heta Umeå Punk City 2008, där alla dessa umeå-band, cirka 30 stycken,  finns representerade med intervju och bilder. Det ska spridas över världen av turnérande band, och på konserter i stan. Jag hoppa att fler band ska inspireras av hur punkbanden jobbar, och att kostymerna med pengarna ska fatta att det inte går att ge vår årliga festival Punkfest ett löjligt litet bidrag på nåder, medan högre ansedda musikföreningar som sysslar med "finare" musik överöses med pengar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0