Tullkammaren

82793-420

Jag ligger hemma och undrar om bebisen vill komma ut idag? Fick en känsla av det nyss, och analyserar in i minsta detalj hur min kropp beter sig.

När jag fick nys om ockupationen av Tullkammaren igår for jag genast dit, fotade och lyssnade när aktivisterna pratade med media och polisen, samt läste deras flygblad. Det var synd att i synnerhet VF fokuserade så mycket på deras kritik mot Balticgruppens inflytande och att de låter stora fastigheter stå  tomma i centrum i åratal. En bra ståndpunkt, men ockupationen handlade uppenbarligen om mycket mer än så.

Och nej, jag var verkligen utanför, och inte på insidan av huset. Huruvida jag själv hade deltagit i  ockupationen om jag inte vore höggravid och riskerade att få värkar när som helst avstår jag från att kommentera.

Den av aktivisterna som talade med pressen förklarade att ockupationen handlade om att politikerna inte lyssnar på kulturens gräsrötter. Det håller jag helt och fullt med om. I en kommentar på VK:s hemsida menade en man att det ju är enkelt för ungdomar att få pengar genom Kulturhuvudstadsatsningen, men jag menar att möjligheten för ekonomiskt stöd till ungdomar är alldeles för begränsat. Du måste röra dig inom snäva ramar, tillhöra en snäv ålderskategori och helst hålla till på Hamnmagasinet med ditt projekt. Och så detta snack om "ungdomar". Det är oftast en bit över tjugoårsåldern som engagemanget för kultur sätter fart, då tiden, självförtroendet, erfarenheten och viljan finns. Innan dess ägnar man sig i högre grad åt att konsumera kultur, och lägger sin tid på att bygga en identitet. Problemet är att när de nödvändiga faktorerna fallit på plats börjar man bli för gammal, enligt kriterierna för majoriteten av de bidrag om finns att söka. Vi som närmar oss trettio och ägnar oss åt sånt som ännu kategoriseras som "ungdomskultur" hamnar i en gråzon. Jag är ledsen, men ett kommunalt ungdomens hus uppfyller inte alla behov! Det är lysande på många sätt, men det måste också finnas ställen som drivs av folket, på folkets villkor, för alla åldrar. Som Verket.

Det är skojigt att en av banderollerna starkt kritiserar Kulturhuvudstad. Jag måste ju ta upp den detaljen, och kommentera varför jag själv ger kritik till det forum jag själv bloggar i. Tro mig, jag är inte alls emot denna kulturhuvudstadsatsning, utan vill bara poängetera vikten av just en förankring på gräsrotsnivå. För där sker så mycket bra. Jag undrar bara i mitt stilla sinne vad politikerna är så rädda för? För det ÄR verkligen svårt att nå dem, få en dialog och inte minst bidrag, som ter sig som ljusår bort, om man sysslar med att driva ett alternativt musikhus och arrangerar konserter. Därför sympatiserar jag med ockupationen.

Jag förstår också varför de maskerade sig. Det är sakfrågorna de driver som är det viktiga, inte deras identitet. En maskering ger dåliga associationer och säkert mer upprörda reaktioner från allmänheten än om man sett deras ansikten, men jag förstår helt rädslan för åsiktsregistering. När VK:s utsända frågade aktivisterna vad de sysslade med därinne, och bland annat fick svaret "äter veganmat", högg hon genast och replikerade: "Är ni VEGANER?". Vi utanför skrattade gott. Klart att media vill att de ska vara veganer, vilket scoop!

Jag stod för övrigt utanför huset när aktivisterna frågade polisen om de skulle låta några av de yngsta deltagarna inne i huset passera för att gå på bio ett par timmar senare. Polisen gav dem då sitt ord på att inte gripa någon av dem. Idag fick jag höra av vittnen att när dessa personer kom ut blev de genast identifierade, indragna i en polisbil och ivägkörda. Suck. Polisen alltså, inget nytt under solen.

Vi hörs imorgon om jag inte ligger på BB!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0