Skatekultur

Kan skate vara kultur?
Jag tycker att det bevisades i och med utställningen förra sommaren på Bildmuséet och tillhörande sajt, http://skatekultur.nu.
Kultur är så mycket mer än finkultur, som är det de flesta tänker på när de hör ordet kultur. Detta kan vara något att komma ihåg när det pratas om att satsa på kulturen nästa gång.

Våren är sen. Det märker jag om jag tittar på bilderna från förra året, när vi var ute och åkte bräda redan i början av april.
Idag var det vårstädning på cykelbanan uppe vid FOI på Ersboda. Dragan, Olle och Tommy sopade och skottade så gott de kunde, för att få några veckors extra åkning denna säsong, eftersom åtminstone Dragan och Olle åker på Europa-turné och kör världscupen i sommar. Grenholm, vår alldeles egna hjälte inom ULA, har varit uppe med traktorn och sopat två gånger, men snön och tillhörande sandning har återställt backen i oåkbart skick. Han ska göra ett nytt försök imorgon, för visst var det väl sista snön för i år?
Själv siktar jag in mig på en säsong av filmande och fotande. Igen. När jag kommer upp på downhill-brädan kommer det att ha gått två hela säsonger sedan jag skadade knät.
Slalom-VM i Göteborg 1-3 augusti missar jag också, men det blir nog kul att vara åskådare.

image422

Kommentarer
Postat av: Zeke

Trist med sent, men jag har för mig att 1:a maj i Umeå så gott som alltid varit med snö? Fast det e klart - nu e det 13 år sedan jag bodde i Umeå sist.

Trösta dig med att vädret i Fjollträsk är värre --- ständigt regn!

2008-04-15 @ 19:45:42
Postat av: Korf

Skate är definitivt kultur, det håller jag med dig om. Kommer att tänka på ett citat från dokumentären Dogtown & Z-boys: "Two hundred years of American technology has unwittingly created a massive cement playground of unlimited potential. But it was the minds of 11 year olds that could see that potential." Skate och dess undergenrer ser till att utnyttja offentliga platser och objekt på ett helt nytt sätt. Det är kreativt skapande på högsta nivå och vad är det om inte kultur?

2008-04-15 @ 20:40:43
Postat av: dragan

Vi skottade snö i typ en timme efter ni åkte därifrån, förhoppningsvis rinner vattnet bättre från och med nu :)

Shit va nördig man kan vara..

2008-04-15 @ 21:02:49
Postat av: Tobbe Warg

Nördig? Du har ju kulturarbetat! :D

2008-04-15 @ 21:31:44
Postat av: heffe

Bra jobbat!

Mer nedförsbackar i umeå :)

Skateboarding är ju så mycket. Från att ha varit substitut för surfarna när vågorna inte fanns tills idag då det t.o.m. finns ett eget "mode". Här emellan ryms det både design, musik, grafik och livsstil. Om något av det kan räknas som kultur, så borde väl skate också vara det?

2008-04-15 @ 23:28:53
URL: http://www.heffe.nu/blog/
Postat av: Håkan

Skete är kultur, foto är kultur, ja kultur är vad man själv gör det till.

//Hågge i Sörping

2008-04-17 @ 06:56:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0